授業名 | ビジネスリーダーシップ入門 |
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Course Title | Introduction to Business Leadership |
担当教員 Instructor Name | 竹内 伸一(Shinichi Takeuchi) |
コード Couse Code | NUC287_N24B |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | On Campus |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | JP |
学位 Degree | BSc |
開講情報 Terms / Location | 2024 UG Nisshin Fall Intensive |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
本科目が育成しようとする人物像は「フロンティアスピリットを備えた創造的で倫理観あるリーダー」そのものである。
The image of the student this course aims to nurture is “a creative and ethical leader with a frontier spirit,” and it is precisely because of this that it is not anyone else.
授業の目的(意義) / Importance of this course
本学を卒業して社会に出た際に、大なり小なり発揮されるべきリーダーシップのあり方を捉え、その獲得のための具体的な準備を進めていく。
また、各学期中の単位取得が必ずしも順調でなかった学生の多くが履修する集中講義科目であることを視野に入れ、大学という高等教育機関で必要単位を取得して学位を得る(卒業する)ということが、どのようなこのなのかを理解する学修も伴走させる。
また、各学期中の単位取得が必ずしも順調でなかった学生の多くが履修する集中講義科目であることを視野に入れ、大学という高等教育機関で必要単位を取得して学位を得る(卒業する)ということが、どのようなこのなのかを理解する学修も伴走させる。
Students will learn about the kind of leadership that should be demonstrated, both large-scale and small-scale when they graduate from the university and enter the world of work, and they will make concrete preparations to acquire this.
In addition, to help students who have not necessarily been able to acquire credits smoothly during each semester, they will learn about what it means to acquire the necessary credits and graduate (obtain a degree) from a higher education institution such as a university.
In addition, to help students who have not necessarily been able to acquire credits smoothly during each semester, they will learn about what it means to acquire the necessary credits and graduate (obtain a degree) from a higher education institution such as a university.
到達目標 / Achievement Goal
(主目標)コミュニティでリーダーシップ発揮に向けた第一歩を踏み出せる。
(補完的に)学校教育と大学教員の本質的な違いを理解できるようになる。
(補完的に)学校教育と大学教員の本質的な違いを理解できるようになる。
(Main objective) Students will be able to take the first step towards demonstrating leadership in the community.
(Complementary objective) Students will be able to understand the essential differences between school education and university education.
(Complementary objective) Students will be able to understand the essential differences between school education and university education.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Business Perspectives (BSc)
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Business Perspectives (BSc)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
リーダーが持つべき視座、基礎的なスキル、望ましい行動。
大学で確実に単位取得するための知識、スキル、姿勢。
大学で確実に単位取得するための知識、スキル、姿勢。
(Main)The perspective, basic skills, and desirable behavior that leaders should have.
(Complementary) The knowledge, skills, and attitude needed to earn credits at university.
(Complementary) The knowledge, skills, and attitude needed to earn credits at university.
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 30 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 70 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
事前学習
・ケース予習(120分程度)
予習レポートへのフィードバック
・授業内で行う(予習チェック)
・ケース予習(120分程度)
予習レポートへのフィードバック
・授業内で行う(予習チェック)
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
2025/1/28(Tue)Day1テーマ:組織のムードメーカーになれるリーダー
予習チェック/グループ討議/クラス討議/ショートレクチャー
●使用するケース
「人に飲ませるわけにはいかない青汁」(授業者作成ケース)(ほかに当日配布のサブケースを使用予定)
第2日(Day2)
2025/1/29(Wed)Day2テーマ:人の話を引き出せるリーダー
予習チェック/グループ討議/クラス討議/ショートレクチャー
●使用するケース
「********」(このケースは訳あって当日に提示・配布する)(ほかに当日配布のサブケースを使用予定)
第3日(Day3)
2025/1/30(Thu)Day3テーマ:理想を掲げ、現実に埋没しないリーダー
予習チェック/グループ討議/クラス討議/ショートレクチャー
●使用するケース
「合唱コンクールの曲決めをめぐって」(授業者ほか作成ケース)(ほかに当日配布のサブケースを使用予定)
第4日(Day4)
2025/1/31(Fri)Day4テーマ:社会に支持されるリーダー
予習チェック/グループ討議/クラス討議/ショートレクチャー
ターム試験(筆記試験)
●使用するケース
「あるコンビニエンスストアで起こった現金違算」(授業者ほか作成ケース)成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 40 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 40 % |
予習レポート Preparation Report | 20 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 40 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
教科書 Textbook
- 「教科書は使用しない」 ( )
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
後日記載します。
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
開講初年度につき、コメントはありません。
担当教員のプロフィール About the Instructor
1988年早稲田大学教育学部卒業。マツダ株式会社を経て、2004年慶應義塾大学大学院経営管理研究科修士課程修了、2011年慶應義塾大学大学院商学研究科博士後期課程単位取得退学、2015年広島大学大学院教育学研究科博士課程後期修了(博士(教育学))。2004年ケースメソッド教育研究所代表、2006年株式会社ケースメソッド教育研究所代表取締役。2006年慶應義塾大学大学院経営管理研究科特別研究助手、同講師、特任准教授を経て、2016年徳島文理大学人間生活学部教授、2018年名古屋商科大学大学院マネジメント研究科教授。
マツダ株式会社では国内販売会社の経営管理を人材育成の側面から主導し、国内拡販プログラムとしてのMazda Sales Expansion、ならびに社内変革プログラムとしてのStrategic Initiativesに参画。当時の親会社フォードのプライマリー6ブランド(Ford, Lincoln-Mercury, Volvo, Jaguar, Aston Martin, Mazda)との本国事業交流イニシアチブであるFord Exchange Programメンバーとして、米国ディアボーンでも活動した。
現在の専門領域はケースメソッド教育で、その探求のための学問バックグランウンドは教育哲学・教育方法学・専門職教育史・教育経営学・組織行動学・管理会計学と、教育学と経営学の両面からアプローチしている。ケースメソッド教育の組織導入実績および著書・論文・記事多数。
マツダ株式会社では国内販売会社の経営管理を人材育成の側面から主導し、国内拡販プログラムとしてのMazda Sales Expansion、ならびに社内変革プログラムとしてのStrategic Initiativesに参画。当時の親会社フォードのプライマリー6ブランド(Ford, Lincoln-Mercury, Volvo, Jaguar, Aston Martin, Mazda)との本国事業交流イニシアチブであるFord Exchange Programメンバーとして、米国ディアボーンでも活動した。
現在の専門領域はケースメソッド教育で、その探求のための学問バックグランウンドは教育哲学・教育方法学・専門職教育史・教育経営学・組織行動学・管理会計学と、教育学と経営学の両面からアプローチしている。ケースメソッド教育の組織導入実績および著書・論文・記事多数。
Education:
Ph.D. in Education, Hiroshima University
MBA, Keio University
BA in Literature, Waseda University
Biography:
With dual expertise in education and business administration, Dr. Takeuchi has extensive achievements in organizational implementation of case method in both academic and business settings. Prior to pursuing an academic career, Dr. Takeuchi was actively engaged in business administration and personnel training as well as in strategic reform and exchange projects in Japan and overseas at Mazda Motor Corporation. He is also the founder and representative director of Case Method Laboratory, Inc., which specializes in capacity development through case method. His academic background ranges from philosophy of education, educational methods, history of professional education, school administration and organizational behavior to managerial accounting. He has authored a number of books, research papers and articles on case method education.
(実務経験 Work experience)
1988 マツダ株式会社 第一営業本部
2004 筑波大学大学研究センター 客員研究員
2004 東レ経営研究所 特別研究員
2006 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特別研究助手
2007 株式会社ケースメソッド教育研究所 代表取締役
2007 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特別研究講師
2011 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特任准教授
2016 徳島文理大学人間生活学部 教授
2018 名古屋商科大学ビジネススクール 教授
2004 筑波大学大学研究センター 客員研究員
2004 東レ経営研究所 特別研究員
2006 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特別研究助手
2007 株式会社ケースメソッド教育研究所 代表取締役
2007 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特別研究講師
2011 慶應義塾大学大学院経営管理研究科 特任准教授
2016 徳島文理大学人間生活学部 教授
2018 名古屋商科大学ビジネススクール 教授
1988 Sales and Marketing Div. No.1, Mazda Motor Corporation
2004 Visiting Researcher, Research Center for University Studies, Tsukuba University,
2004 Toray Corporate Business Research, Inc., Visiting Researcher
2006 Research Assistant, Graduate School of Business Administration, Keio University
2007 CEO, Case Method Laboratory, Inc.
2007 Assistant Professor, Graduate School of Business Administration, Keio University
2011 Associate Professor, Graduate School of Business Administration, Keio University
2016 Professor, School of Human Life Sciences, Tokushima Bunri University
2018 Professor, Graduate School of Management, Nagoya University of Commerce and Business
Refereed Articles
- (2024) The Value of Good Report of Practice Leading to Educational Administration Research. Journal of the Japanese Association for the Educational Administration (66): 0287-2370
- (2024) Impact of AACSB Accreditation on Education Quality: Perceptions of Faculty in an Accredited School in Japan. International Journal of Educational Management
- (2023) How Case Method Education Contributes to the Exploration of Leadership in School Education?. Bulletin of the Education Faculty, Shizuoka University. Liberal arts and social sciences series (74): 02867303
- (2023) Truncated Education, Untruncated Learning: Focus on "Intermediate Media" in The Case Method Education. Forum on modern education (32): 09196560
- (2022) Case Method Education at Schools: From Professional Education to Public Education. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. Educational research series 54 0286732X