シラバス Syllabus

授業名 ENGLISH LINGUISTICS 1
Course Title ENGLISH LINGUISTICS 1
担当教員 Instructor Name 三山 美緒子(Mioko Miyama)
コード Couse Code NUC271_N20B
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format
単位 Credits 2
言語 Language EN
科目区分 Course Category
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2020 UG Nisshin Term3

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

授業の目的(意義) / Importance of this course

This course aims to overview English linguistics, focusing on phonetics, phonology, morphology, and the basics of syntax in term 3. We will see (i) how the rules are derived from examples and how the rules can explain other examples, and (ii) how the similarities and differences between English and Japanese can be explained upon those rules. By gaining deeper knowledge of English and Japanese, students are expected to acquire abilities needed for a global leader.
This course provides students not only knowledge of English linguistics but also opportunities to get familiarized with the methods used in linguistic research. In order to gain credit, based on NUCB Diploma Policy, students are thus expected to learn actively by studying inside and outside class and try their best to use the knowledge in class activities. Since the content of each class is based on the content of previous classes, reviewing what they have learned after class and preparing their homework are essential for succeeding in this course.
Weekly assignments also include group activities based on the knowledge they learned in classes. Students are expected to first think individually about the assignments, and then discuss in pairs or groups to reach a conclusion. They will be required to prepare for and participate in class discussions.

到達目標 / Achievement Goal


本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes


Group activities will be assigned for each session. Students are expected to first think individually about the assignments, and then discuss in pairs or groups to reach a conclusion. The activities do not necessarily have an absolute “correct” answer; students are expected to practice and acquire the way to (i) form a hypothesis from a set of linguistic data and (ii) see whether other data can be explained by the hypothesis. Students are also expected to present their ideas to others during class.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 50 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 50 %
フィールドメソッド Field Method 0 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

Reviewing what they have learned after class and preparing their homework are essential for
succeeding in this course. This should take about two hours every week.
Feedback on exercises and presentations will be given during class.
Students are encouraged to use the resources available in the Information Center (Library) to
prepare for their homework.
・準備学習
各単元に宿題および練習問題が与えられるため、宿題に取り組むことで単元の内容を復習し、理解した上で毎回の授業に臨むことが求められる。復習には毎週2時間程度必要と思われる。
・課題(試験・レポート等)に対するフィードバック方法
小テストに対するフィードバックは授業内で行う。
・中央情報センター(図書館)の活用について
宿題や復習の際には、中央情報センター(図書館)にある資料を活用することが推奨される。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Introduction (Ch 1, 2), Phonetics (Ch 8)
導入(第1、2章)・音声学1(第8章)
言語学とは何か・どのような事柄をどのような手法で研究するのか
調音器官と国際音声記号

第2日(Day2)

Phonology (Ch 9)
音韻論2(第9章)
音節とモーラ・語アクセント


第3日(Day3)

Phonology (Ch 9), Morphology (Ch 10)
音韻論3(第9章)・形態論1(第10章)   
イントネーション、音声学と音韻論の復習
単語の特徴、形態素


第4日(Day4)

Quiz 1, Morphology (Ch 10)
小テスト1(音声学・音韻論)・形態論2(第10章)
英語と日本語の語形成
新造語

第5日(Day5)

Syntax (Ch 11)
統語論1(第11章)
統語論の基礎知識(品詞、構成素)
句構造規則と主要部

第6日(Day6)

Syntax (Ch 11)
統語論2(第11章)
句構造規則の練習

第7日(Day7)

Quiz 2, Review of syntax
小テスト2(形態論・統語論)・統語論3
統語論の復習、学期のまとめ

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 30 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 30 %
予習レポート Preparation Report 0 %
小テスト Quizzes / Tests 20 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 50 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 0 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

Class Contribution includes exercises and group activities assigned every week.
評価項目「講義内での挙手発言」には、各単元で課される練習問題への取り組み方も含まれる。

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 長谷川瑞穂(編)「はじめての英語学 改訂版」研究社(2014)

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

『日英語対照による英語学概論』(西光義弘・金水敏・影山太郎著、くろしお出版、1999年)
『日英対照 英語学の基礎』(三原健一・高見健一著、くろしお出版、2013年)
『はじめて学ぶ言語学 ことばの世界をさぐる17章』(大津由紀雄編著、ミネルヴァ書房、2009年)
『新・自然科学としての言語学―生成文法とは何か』(福井直樹著、筑摩書房、2012年)
Thinking Syntactically: A Guide to Argumentation and Analysis(Liliane Haegeman著、Blackwell、2005年)

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

I will explain syntax in more detail, since students commented last year that the area was difficult to understand.
昨年度特に難しかったと思われる統語論を中心に、練習問題をより充実させる予定である。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

・取得学位:修士(文学) 東京大学
・研究分野:言語学(統語論、意味論)

・Education: MA (University of Tokyo)
・Field of Research: Linguistics (syntax, semantics)

Refereed Articles

  • (2021) Some Aspects of Disjunction Constructions and Alternative Questions in English and Japanese. The University of Tokyo
  • (2015) On the “Clausal-Connective” and “Nominal-Connective” ka ‘or’ in Japanese. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 30
  • (2013) On the Types and the Structure of Partitives. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 29
  • (2012) The Licensing and Morphology of the Polite Form of Japanese Locative Demonstratives. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 28

Refereed Proceedings

  • (2020). A Choice Function Analysis of Either in the Either/or Construction. New Frontiers in Artificial Intelligence. JSAI-isAI 2019. Lecture Notes in Computer Science, vol 12331 .Logic and Engineering of Natural Language Semantics 16 (LENLS 16). 1. 2. Tokyo
  • (2019). A Choice Function Analysis of Either in the Either/or Construction. Proceedings of LENLS 16 .Logic and Engineering of Natural Language Semantics 16 (LENLS 16). 1. 2. Yokohama, Japan
  • (2018). On the Syntactic Structure of Japanese Partitives. Proceedings of the 20th Seoul International Conference on Generative Grammar .the 20th Seoul International Conference on Generative Grammar (SICOGG 20). 2. 2. Seoul, Korea
  • (2018). The Syntax of the either...or... Construction and Alternative Questions in Japanese. Proceedings of the 13th Workshop on Altaic Formal Linguistics .The 13th Workshop on Altaic Formal Linguistics. 2. 2. Tokyo, Japan
  • (2018). The Proper Treatment of the Wide Scope or Reading of the English Either…or… Construction. Proceedings of Sinn und Bedeutung 21 .Sinn und Bedeutung 21. 1. 2. Edinburgh






ページ上部へ戻る