シラバス Syllabus

授業名 組織心理学
Course Title Organizational Psychology
担当教員 Instructor Name Park Joonha
コード Couse Code NUC266_N22B
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format On Campus
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category 専門教育科目300系 / Specialized Subject 300
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2022 UG Nisshin Term4

授業の概要 Course Overview

本講義では、フロンティアスピリトに基づいて、キャリア開発の為の組織心理学に関する様々なトピックについて、関連する概念や理論をもとにして探索して行きます。
受講生はグループディスカッションを通してモチベーション、人間の基本欲求、リーダーシップスタイルなど各概念を理解していきます。
特定の概念や理論については、自己測定をしながら実際の組織生活における現状と関係づけて理解していく組織行動や心理学のメカニズムに関連する重要な原理や理論を理解して、実際の組織場面で応用する能力を持つのを目標とする。

In this lecture, based on the frontier spirit, we will explore various topics related to organizational psychology for career development based on related concepts and theories.
Students will understand such core concepts in understanding organizational behaviors as motivation, basic human needs, and leadership styles through active group discussions. For specific concepts and theories, we also use an approach of self-measurement and understanding in relation to the current situation in actual organizational settings.
The goal is to understand important principles and theories related to organizational behavior and psychological mechanisms, and to have the ability to apply them in actual organizational situations.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG2 Diversity Awareness

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

本講義を修了した学生たちは(1)組織の行動と動機付けに関係する基本的な心理学の理論と原則を理解し、(2)組織の設定に埋め込まれている社会的および心理的問題を分析し、(3)組織の調和と個人の幸福を促進する形で、基本的な人間の本性に焦点を当てた組織の様々な問題を解決することできることが期待されます。


On the completion of this course, students are expected to (1) understand basic psychological theories and principles that are involved in organizational behaviors and motivation, (2) analyze social and psychological issues that are embedded in organizational settings, and (3) be able to solve the issues focusing on basic human nature in a way that promotes organizational harmony and individuals' well-being.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 9 産業と技術革新の基盤をつくろう(Industry, Innovation and Infrastructure)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 30 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 40 %
フィールドメソッド Field Method 30 %
合計 Total 100 %

学習方法、レポート、課題に対するフィードバック方法 Course Approach, Report, Feedback methods

本講義では、各セッションごとに、特定のトピックについて、学生が自主的に議論を介してのアイデアを表現し共有していくことが推奨されます。講師は受講生の議論の内容を聞き、フィードバックを提示し、その授業の核となるアイデア、理論を説明します。また、学生は場合によって講義の最後にレビューノートを作成するように要求されます。これは、その日の授業の重要な概念や考え方を自ら復習することができる機会を提供するためです。なお、教科書に提示されている様々なワークを授業中やってもらう活動が行います。完成されたワークシートは講師に提出して、その結果はグループや個人活動の一部として評価されます。授業全体にわたって、講義に関する学生たちの自由な議論と意見交換を望みます。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Session 1: 講義の紹介・自己紹介
Session 2: 自立とは?


●使用するケース
ありたい姿

第2日(Day2)

Session 3: 自立とは?II・グループディスカッション
Session 4: ワーク・モチベーション(動機づけ)I・内発的動機づけと外発的動機づけ


●使用するケース
自身の収入のみで生計を立てる若年労働者

第3日(Day3)

Session 5: ワーク・モチベーション(動機づけ)II・組織における4つの人間モデル
Session 6: ワーク・モチベーション(動機づけ)III・モチベーションの理論


●使用するケース
内部的・外部的モチベーションに関するケース:アンダーマイニング現像1・2 (パクジュナ)

第4日(Day4)

Session 7:リーダーシップ・リーダーの影響力の分析
Session 8:リーダーシップ・リーダーシップ研究の歴史・様々な理論的アプローチ


●使用するケース
リーダーシップに関するケース:ソニー創業者・井深大氏が語ったリーダー論(パクジュナ)

第5日(Day5)

Session 9:リーダーシップ・自己リーダーシップ理論
Session 10:職場のストレスとメンタルヘルス・ストレスとは・ストレスの要因


●使用するケース
ソニー創業者・井深大氏が語ったリーダー論

第6日(Day6)

Session 11:グループ発表
Session 12:グループ発表


●使用するケース
リーダーシップとは

第7日(Day7)

Session 13:キャリアとキャリア・デザイン
Session 14:まとめ


●使用するケース
ありたい姿

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 60 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 60 %
予習レポート Preparation Report 0 %
小テスト Quizzes / Tests 20 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 15 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 5 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

評価は厳しいです。授業中の態度、参加度が評価に大事な影響を与えます。欠席による不参加は全体的な評価に大きい影響を与えます。社会科学、社会学、心理学的事前知識が望ましいです。フィードバックは評価が終わった際に希望者に限り個別でお知らせします。

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • na「na」na(na)

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

「よくわかる産業・組織心理学」ミネルヴァ書房 (2007/05)、ISBN (978-4623048717)

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

授業中の態度、参加度が評価に大事な影響を与えます。欠席による不参加は全体的な評価に大きい影響を与えます。社会科学、社会学、心理学的事前知識が望ましいです。事前心理学講義を一つ以上受けた方のみ参加できます。中央情報センター(図書館)の活用をお勧めします。

担当教員のプロフィール About the Instructor 


Joonha Park received her Ph.D. from the University of Melbourne, Australia, and is an Associate Professor at Department of Management, NUCB. Her research aims to illuminate culture-specific as well as pan-cultural aspects of psychology with a particular focus on East Asia. Her research topics are broad, including cultural change, entrepreneurship, subjective wellbeing, self-construal, attitudes and values related to environmental issues, acculturation and intergroup dehumanization.


Refereed Articles

  • (2022) Comparison of the inter-item correlations of the Big Five Inventory-10 (BFI-10) between Western and non-Western contexts. Personality and Individual Differences
  • (2022) Milieu effects on the Dark Triad traits and their sex differences in 49 countries. Personality and Individual Differences
  • (2022) Mediating and moderating effects of perceived social support on the relationship between discrimination and well-being: A study of South Koreans living in Japan. Frontiers in Psychology
  • (2022) COVID-19 anxiety and belief structure about political actors. Journal of Japanese Association of Electoral Studies
  • (2022) Apology and Its Acceptance: Perceived Reconciliatory Attitudes Reduce Outgroup Dehumanization. Frontiers in Psychology

Refereed Proceedings

  • (2022). Review of emotional developmental and social psychological research on social support and psychological experiences for postnatal working mothers in Korea. Qualitative Psychology .Society for Qualitative Inquiry in Psychology. 1. 3. Online (Clark University)






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