シラバス Syllabus

授業名 Introduction to Entrepreneurship
Course Title Introduction to Entrepreneurship
担当教員 Instructor Name Goi Hoe Chin
コード Couse Code NUC217_N21B
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format On Campus
単位 Credits 2
言語 Language EN
科目区分 Course Category 共通専門教育科目300系 / Specialized Subject 300
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2021 UG Nisshin Term4

授業の概要 Course Overview


Relevance to the mission statement:
The course would enable students to learn about concept of Entrepreneurship. Students will be challenged to simulate a business plan like an entrepreneurship to show their “Frontier Spirit” to promote interaction between Japanese and foreigner to learn about the new market needs.

このコースでは、学生は起業家精神の概念について学ぶことができます。学生は、起業家精神のようなビジネスプランをシミュレートして、新しい市場のニーズについて学ぶために日本人と外国人の間の相互作用を促進するための「フロンティアスピリット」を示すように挑戦されます。

Entrepreneurship has a growing important role in creating innovation, job employment and economic impact to the society. However, there is a lacking of understanding on the mindset, behavior of potential entrepreneur and necessary competencies of creating a venture Thus, the course aims to impart students with fundamental principles of entrepreneurship and skills to create a business plan.

This unique course focuses on a study on the factors that leads to failure and success of venture business, especially by university students. It is for those who are interested to gain basic business knowledge about creation of venture. For example, is team or individual better to create venture? How can university student creates venture? The course provides the insights on the process of venture creation, called “venture gestation”. Students will learn the process of “Opportunity awareness-> team formation-> resource gathering-> Business Plan creation-> prototype validation->firm creation”.

ビジネズベンチャーは、イノベーション、雇用、社会への経済的影響を創出する上重要な役割を果たしています。しかし、潜在的な起業家がどうのように意識を受け、決定と行動するか? ベンチャー創出の失敗と成功の要素がなんでしょうか? 必要な知識と能力についての理解が不足しています。ですから、ベンチャー創りのスキルの基本原則を勉強することを目的としています。

この講座では、 ベンチャービジネスの失敗と成功につながる要因の焦点を勉強します。特に大学生発べんチャーの例を中心します。それは、ベンチャー創造についての基本的なビジネス知識を得ることに興味がある人のためのものです。たとえば、ベンチャーを創る時、チームや個人の方が優れていますか?大学生はどのようにしてベンチャーを創り出すことができるのか?。このベンチャーを創り出すプロセスでは、「Venture Gestation-ベンチャー懐胎期」と呼ばれます。ベンチャー懐胎期について「ビジネス機会の意識 - >ベンチャーチームの形成 - >リソース収集 - >ビジネスプラン作成 - >プロトタイプ検証 - >起業設立」のプロセスを勉強します。
Students can gain skills in critical thinking, diversity awareness, ethical decision making, effective communication, innovative leadership and global perspective.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes


Able to gain basic knowledge and skills on venture business
Able to apply knowledge and skills on given cases
Able to gain motivation to read, write and speak using business English


ベンチャービジネスの基礎知識とスキルを身につけることができる
ベンチャービジネスの知識とスキルを適用なケースで使えるで
ベンチャービジネスとか変わる英語の単語を学ぶことができる

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 20 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 40 %
フィールドメソッド Field Method 40 %
合計 Total 100 %

学習方法、レポート、課題に対するフィードバック方法 Course Approach, Report, Feedback methods

1) Course Approach:
•The lesson is designed to be bilingual class. The lesson with be conducted mainly in English. Only key concept will be explained and translated in Japanese.
•Lecture materials and case study will be mixed with English and some Japanese.

1) 講義のアプロチ:
•授業はバイリンガルクラスになるように設計されています。
•講義で主に英語で行われます。キーコンセプトのところが日本語で説明され、翻訳されます。
•講義資料とケーススタディは英語または日本語が両方、順番に使います。


2)Requirement from students:
•Students who have motivation to improve English reading, writing and communication
•Students who are interested to learn about venture business.
•Students who wish to experience bilingual class through active participation
•Students who wish to prepare themselves for overseas internship or studies in a English speaking environment
•Minimum level of English is required.

2)対象学生の条件:
•英語の読み書き能力を向上させる意欲がある学生
•基本的な英語を使用してベンチャービジネスを学ぶことに興味がある学生。
•活発なアクティブラーニングによりバイリンガルクラスを体験と挑戦したい学生
•海外インターンシップ、留学や英語を話す環境の興味がある学生
•適当な英語のレベルが望ましい。

3)Course Preparation
About 3 hours of preparation for each case study (especially for English case). The course combines case study and practical project for learning. Students are expected to have group discussion during class.

3) コースの準備
1ケースあたり最低3時間の予習を行うこと。本講座はケースと実践プロジェクトで構成されています。受講者はクラス内でのグループワークと討論が要求されます。

4) Report
There will be pre-lesson case report submission for every class. Details and submission will be informed
レポート

4)講義で使われる全てのケースに対しては予習レポートを提出してもらいます。詳細な内容と締切時期は講義中に知らせます。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Day 1:Subject Orientation & ”Is there any business opportunity?”- Learn about opportunity
科目オリエンテーション ビジネス機会はありますか?ビジネス機会について学ぶ

Objective: To learn about opportunity identification
新しいビジネスのための機会の意識と行動について学ぶ



●使用するケース
Case 1: “Know-how of Interaction with Foreigners is a Business
外国人との交流のノウハウはビジネスになる (ケース:日本版)

第2日(Day2)

Day 2: "Why student based venture failed?" - Learn about Venture Gestation
学生がベンチャーで失敗するのは?- ベンチャー懐胎期を学ぶ

Objectives: To learn about the process of venture gestation, and failure reasons
ベンチャー創りのプロセスと失敗の理由について学ぶ



●使用するケース
Case 2 KYUBI医療糖尿病ハードウェアベンチャー (ケース:日本版)

第3日(Day3)

Day 3: "Why student based venture suceeded?- Learn about Dynamic capability
大学生がベンチャーで成功するのは? - Dynamic Capability を学ぶ

Objective: To learn about the reasons for success
ベンチャーが成功する原因について学ぶ



●使用するケース
Case 3 NETMEDICS医療情報ベンチャー (ケース:日本版)

第4日(Day4)

Day 4: What is a good business Plan ? - Learn about essentials of business plan
良いビジネスプランとは何ですか? - ビジネスプランの本質について学ぶ

To learn about essentials of business plan
ビジネスプランの本質を学ぶ






●使用するケース
Case 4: Easy Travel Business Plan (ケース:日本版)

第5日(Day5)

Day 5: Building Strong Team and Synergy
強いチームとシナジーを作りましょう

Objectives: To apply learn how to diversity of team and how to create synergy





●使用するケース
Case 5: We are different!(Case: English)

第6日(Day6)

Day 6: Which market is better? How to make marketing decision- Learn about marketing
どの市場がより良く、どのように市場に出るのか - マーケティングについて学ぶ

Objective: To learn about marketing and strategic management
マーケティングと戦略的管理について学ぶ






●使用するケース
Case 6: Marketing of “Hello Konichiwa” Event (Case : English version)

第7日(Day7)

第7日(Day7)
Week 7:
Lesson 7 : Effectuation
「エフェクチュエーション」でイノベーションを創造する




●使用するケース
Case study 7: New Business Venture as a citizen of Kita Nagoya (English)

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
予習レポート Preparation Report 10 %
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 30 %
ケース試験 Case Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 10 %
シミュレーション成績 Simulation 10 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 40 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 忽那 憲治 (著),‎ 長谷川 博和 (著),‎ 高橋 徳行 (著),「「アントレプレナーシップ入門 -- ベンチャーの創造を学ぶ」」」有斐閣(2013)978-4-641-15002-7

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

ジネスモデル・ジェネレーション ビジネスモデル設計
ビアレックス・オスターワルダー (著),‎ イヴ・ピニュール (著),‎
Published year 2011, Publisher John Wiley and Sons Ltd
ISBN13 9780470876411 (英、日版)

The Lean Startup: How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses
リーン・スタートアップ
エリック・リース (著),‎ 伊藤 穣一(MITメディアラボ所長) (解説),‎ 井口 耕二 (翻訳)
Published year 2011, Publisher Penguin Books Ltd,
ISBN13 9780670921607 (英、日版)

The Innovator's DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators
By (author) Jeff Dyer , By (author) Hal B. Gregersen , By (author) Clayton M. Christensen
Publication date 19 Jul 2011, Publisher Harvard Business Review Press
ISBN13 9781422134818 (英)

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

Active participation and communication using English is expected. However, communication in Japanese can be accepted.
•Assignment submission should be in English. Submission in Japanese can be accepted, but higher marks will be awarded for English submission.

•積極的な参加と英語によるコミュニケーションが期待されます。ただし、日本語のコミュニケーションも受け入れられます。
•課題の提出は英語で行う必要があります。日本語での提出も可能ですが、英語の提出にはより高い得点が与えられます

担当教員のプロフィール About the Instructor 


Dr Goi is a professor in the Faculty of Management at NUCB Business School. He received his PhD in Media and Governance from Keio University and MBA at Waseda University in Japan. His research and teaching fields include Design Thinking, Entrepreneurship and Sustainability Development. Dr Goi has rich experience in management research about student-based venture creation in Japan and the ASEAN region. His publication titled “Dynamic Capability for the Success of Student-Based Gestation Ventures” was awarded the Best Journal Paper Award at the 12th Association for Policy Informatics Conference held in Japan in 2016. In recent years, Goi Hoe Chin employed collaborative and remote based design thinking methods to create solutions for regional towns in Chiba, Kanagawa, Aichi and Gifu prefectures in Japan. His corporate partners include Toyota Corporation, Ricoh Corporation, Tokyu Land Corporation, Ena Kawakamiya, Showa Lifestyle Museum etc. The design thinking project with Toyota Corporation was chosen as a “Best Partnership Award” (Finalist) at AMBA & BGA’s Excellence Awards in 2021.

(実務経験 Work experience)


Prior to his academic and research work, Dr has possessed diverse working experienced in private, government and non profit sector in Singapore for more than 10 years. He has served as a manager in several regional Community Development Councils (government) in Singapore for about 10 years. He has contributed to the development and implementation of regional policies, and organised community and welfare projects that created social impact on the local community.

In addition, Dr has also acted at the Assistant Director in National Volunteerism and Philanthropy Centre to develop partnership development and consultation on corporate social responsibility (CSR) program for several corporation, such as, Avanade (Asia) and DHL (Singapore).






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