シラバス Syllabus

授業名 ENGLISH LINGUISTICS 2
Course Title ENGLISH LINGUISTICS 2
担当教員 Instructor Name 三山 美緒子(Mioko Miyama)
コード Couse Code NUC211_N21B
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format On Campus
単位 Credits 2
言語 Language EN
科目区分 Course Category 専門教育科目400系 / Specialized Subject 400
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2021 UG Nisshin Term4

授業の概要 Course Overview


This course aims to provide students By gaining deeper knowledge of English and Japanese, students are expected to understand not only the underlying rules of language but also the society and culture that affect languages, and thereby acquire abilities needed for a global leader.
This course will overview English linguistics, focusing on syntax, semantics, pragmatics, and the history of English. We will see (i) how the rules are derived from examples and how the rules can explain other examples, and (ii) how the similarities and differences between English and Japanese can be explained upon those rules.
This course provides students not only knowledge of English linguistics but also opportunities to get familiarized with the methods used in linguistic research. In order to gain credit, based on NUCB Diploma Policy, students are thus expected to learn actively by studying inside and outside class and try their best to use the knowledge in class activities. Since the content of each class is based on the content of previous classes, reviewing what they have learned after class and preparing their homework are essential for succeeding in this course.
After students have completed this course, they are expected to gain knowledge on English phonetics (how sounds are pronounced), phonology (how sounds interact), morphology (how words are made up), and the basics of syntax (how words combine and make a sentence). They should further be able to explain how English and Japanese are different in terms of phonetics, phonology, morphology, and syntax.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG7 International Perspectives (BA)

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes


Group activities will be assigned for each session. Students are expected to first think individually about the assignments, and then discuss in pairs or groups to reach a conclusion. The activities do not necessarily have an absolute “correct” answer; students are expected to practice and acquire the way to (i) form a hypothesis from a set of linguistic data and (ii) see whether other data can be explained by the hypothesis. Students are also expected to present their ideas to others during class.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 80 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 20 %
フィールドメソッド Field Method 0 %
合計 Total 100 %

学習方法、レポート、課題に対するフィードバック方法 Course Approach, Report, Feedback methods

Reviewing what they have learned after class and preparing their homework are essential for
succeeding in this course. This should take about two hours every week.
Feedback on exercises and presentations will be given during class.
Students are encouraged to use the resources available in the Information Center (Library) to
prepare for their homework.
・準備学習
各単元に宿題および練習問題が与えられるため、宿題に取り組むことで単元の内容を復習し、理解した上で毎回の授業に臨むことが求められる。復習には毎週2時間程度必要と思われる。
・課題(試験・レポート等)に対するフィードバック方法
小テストに対するフィードバックは授業内で行う。
・中央情報センター(図書館)の活用について
宿題や復習の際には、中央情報センター(図書館)にある資料を活用することが推奨される。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Review of syntax (Ch 11)
統語論復習(第11章)
句構造規則と文法の形成

第2日(Day2)

Syntax (Ch 12)
統語論2(第12章)
単文と複文の構造


第3日(Day3)

Semantics (Ch 13, 14, 15)
意味論1(第13、14、15章)
単語の意味とは何か
比喩表現

第4日(Day4)

Semantics (Ch 16), Pragmatics (Ch 17, 20)
意味論2(第16章)・語用論1(第17、20章)
主観的な表現とモダリティ
意味と文脈
会話の公理


第5日(Day5)

Quiz 1, Pragmatics (Ch 19), History of English (Ch 3, 4)
小テスト1(統語論・意味論)・語用論2(第19章)・英語史1(第3、4章)
情報構造
英語の音と単語の移り変わり、古英語と中英語

第6日(Day6)

History of English (Ch 5), Dialects of English (Ch 6)
英語史2(第5章)・英語の方言(第6章)
標準英語の成立と英語の歴史的変化、近代英語
様々な英語


第7日(Day7)

Quiz 2, Social Linguistics (Ch 23, 24)
小テスト2(語用論・英語史)・社会言語学(第23、24章)
言葉と社会・国家
学期のまとめ


●使用するケース
複数の解釈ができる言葉

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
予習レポート Preparation Report 0 %
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 30 %
ケース試験 Case Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
小テスト Quizzes / Tests 20 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 50 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

Class Contribution includes exercises and group activities assigned every week.
評価項目「講義内での挙手発言」には、各単元で課される練習問題への取り組み方も含まれる。

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 長谷川瑞穂(編)「はじめての英語学 改訂版」研究社(2014)

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

『日英語対照による英語学概論』(西光義弘・金水敏・影山太郎著、くろしお出版、1999年)
『日英対照 英語学の基礎』(三原健一・高見健一著、くろしお出版、2013年)
『はじめて学ぶ言語学 ことばの世界をさぐる17章』(大津由紀雄編著、ミネルヴァ書房、2009年)
『新・自然科学としての言語学―生成文法とは何か』(福井直樹著、筑摩書房、2012年)
Thinking Syntactically: A Guide to Argumentation and Analysis(Liliane Haegeman著、Blackwell、2005年)

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

I will explain syntax in more detail, since students commented last year that the area was difficult to understand.
昨年度特に難しかったと思われる統語論を中心に、練習問題をより充実させる予定である。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

・取得学位:修士(文学) 東京大学
・研究分野:言語学(統語論、意味論)

・Education: MA (University of Tokyo)
・Field of Research: Linguistics (syntax, semantics)

Refereed Articles

  • (2021) Some Aspects of Disjunction Constructions and Alternative Questions in English and Japanese. The University of Tokyo
  • (2015) On the “Clausal-Connective” and “Nominal-Connective” ka ‘or’ in Japanese. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 30
  • (2013) On the Types and the Structure of Partitives. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 29
  • (2012) The Licensing and Morphology of the Polite Form of Japanese Locative Demonstratives. Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics 28

Refereed Proceedings

  • (2020). A Choice Function Analysis of Either in the Either/or Construction. New Frontiers in Artificial Intelligence. JSAI-isAI 2019. Lecture Notes in Computer Science, vol 12331 .Logic and Engineering of Natural Language Semantics 16 (LENLS 16). 1. 2. Tokyo
  • (2019). A Choice Function Analysis of Either in the Either/or Construction. Proceedings of LENLS 16 .Logic and Engineering of Natural Language Semantics 16 (LENLS 16). 1. 2. Yokohama, Japan
  • (2018). On the Syntactic Structure of Japanese Partitives. Proceedings of the 20th Seoul International Conference on Generative Grammar .the 20th Seoul International Conference on Generative Grammar (SICOGG 20). 2. 2. Seoul, Korea
  • (2018). The Syntax of the either...or... Construction and Alternative Questions in Japanese. Proceedings of the 13th Workshop on Altaic Formal Linguistics .The 13th Workshop on Altaic Formal Linguistics. 2. 2. Tokyo, Japan
  • (2018). The Proper Treatment of the Wide Scope or Reading of the English Either…or… Construction. Proceedings of Sinn und Bedeutung 21 .Sinn und Bedeutung 21. 1. 2. Edinburgh






ページ上部へ戻る