シラバス Syllabus

授業名 平和と国際紛争
Course Title Introduction to Peace and War
担当教員 Instructor Name 溝渕 正季(Masaki Mizobuchi)
コード Couse Code NUC134_N20B
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2020 UG Nisshin Term3

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

授業の目的(意義) / Importance of this course

いかにして戦争を防止し、平和を維持するのか。これは人間社会においてもっとも古くからある、もっとも重要な問いの一つです。スティーブン・ピンカーが『暴力の人類史』(2015年)のなかで力強く論じたように、たしかに人類は有史以来、暴力による紛争解決という手段を徐々に遠ざけ続けてきました。他方で、21世紀に入ってもテロや内戦は依然として人類全体の脅威であり、とりわけここ数年で世界は不確実性を一層増しつつあります。こうした世界情勢の潮流を理解することは、今後、世界を股にかけてビジスネを行う上で、ひいては一日本人として、きわめて重要であるといえます。本講義では、戦争と平和の諸相について、主に歴史と映画とディスカッションを通じて学んでいきたいと思います。

なお、必須ではありませんが、term 1で「国際政治史」(溝渕)、term 2で「国際安全保障論」(溝渕)を受講しておくと、本講義の内容をよりよく理解できます。

また、本科目では、上記のラーニングゴールの確かな実現に向けて、ケース教材を用いた討論授業を行います。本科目の履修者には、討論授業に参加するための予習レポートの作成と、クラスでの積極的な発言が求められます。
How to prevent war and maintain peace? This is one of the oldest and most important questions in human society. As Steven Pinker has strongly discussed in "The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined" (2011), humanity has been steadily decreasing the intensity of violence gradually. On the other hand, even in the 21st century, terrorism and civil war are still a threat to humanity as a whole, especially in recent years the world is increasing uncertainty. It is extremely important for the future business people to understand the current trends of the world politics.

In this lecture, we would like to learn about various aspects of war and peace, mainly through world history, movies and open discussions.

In this course, we will conduct class discussions using case studies in order to achieve the learning goals. The students attending this course may be required to write a preparatory report and must participate in the class discussions.

到達目標 / Achievement Goal


本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

人間社会・国際情勢に対する深い理解と批判的思考能力

A deep understanding of human society and international affairs / Critical thinking

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 40 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 60 %
フィールドメソッド Field Method 0 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

最初の講義で説明します。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

イントロダクション:なぜ戦争と平和を勉強するのか?

第2日(Day2)

世界史における戦争と平和

第3日(Day3)

戦争とは何か?平和とは何か?

第4日(Day4)

紛争解決と平和構築

第5日(Day5)

国連と平和維持活動

第6日(Day6)

平和構築における日本の役割

第7日(Day7)

まとめ

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 40 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 40 %
予習レポート Preparation Report 0 %
小テスト Quizzes / Tests 20 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 40 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 0 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 篠田英朗 「平和構築入門:その思想と方法を問いなおす」筑摩書房(2013)

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

・ スティーブン・ピンカー(幾島幸子・塩原通緒訳)『暴力の人類史(上・下)』(青土社、2015年)。

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

まずは興味を持ってもらえるように頑張ります。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

名古屋商科大学大学院マネジメント研究科客員教授。1984年香川県生まれ。2006年神戸大学国際文化学部コミュニケーション学科卒業。2008年上智大学大学院グローバル・スタディーズ研究科地域研究専攻博士前期過程修了。修士(地域研究)。2011年上智大学大学院グローバル・スタディーズ研究科地域研究専攻博士後期課程単位取得退学。2012年に上智大学より博士(地域研究)を取得。博士課程在学中にはシリア・レバノンへの留学を経験。その後、公益財団法人日本国際フォーラム研究員、日本学術振興会特別研究員(PD)、ハーバード大学ジョン・F・ケネディ公共政策大学院ベルファー科学・国際関係センター研究員などを経て、現職。専門は中東地域研究、国際安全保障論、国際政治経済学。

Dr. Masaki Mizobuchi is a Visiting Professor in Graduate School of Management in Nagoya University of Commerce and Business (NUCB Business School) since 2014. He received a Ph.D. in Area Studies from Sophia University (Tokyo, Japan) in 2012. Previously, he served as an Ernest May Fellow in History and Policy at the Belfer Center for Science and International Affairs at Harvard Kennedy School in 2013–2014 and as a Postdoctoral Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) at the Tokyo University of Foreign Studies in 2012–2013. His research interests include international security, Middle East politics, and Japanese defense and security policies. He has written many articles on these subjects.

Refereed Articles

  • (2019) Strategic Asset or Political Burden? US Military Bases and the Base Politics in Saudi Arabia. Journal of International Security 47(3): 1346-7573
  • (2018) Emerging Order in the Middle East after the Arab Uprising: What Comes after the Pax-Americana? . Journal of Middle Eastern Studies 531
  • (2016) Idealism, Realism and the Obama's Foreign Policy toward Syria. Journal of Middle Eastern Studies 527
  • (2016) Internal-External Correlationship in Conflict Area: The Case of Lebanese Citizen's Political Attitude toward Syrian Refugee. Leviathan 58 978-4833211741
  • (2015) Nuclear Alarmism: Will the Islamic State Get the Bomb?. ARENA (18):

Refereed Proceedings

  • (2020). Strategic Asset or Political Burden? US Military Bases and the Base Politics in Saudi Arabia. International Studies Association, 2020 Annual Convention .International Studies Association. 1. 2. Honolulu, Hawaii, USA






ページ上部へ戻る