授業名 | コミュニケーションと自己形成 |
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Course Title | Communication and Self Formation |
担当教員 Instructor Name | 椿田 貴史(Takashi Tsubakita) |
コード Couse Code | NUC095_N24B |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | On Campus |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 教養教育科目100系 / Liberal Arts 100 |
学位 Degree | BSc |
開講情報 Terms / Location | 2024 UG Nisshin Term4 |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
この授業は本学のミッション・ステートメントのうち「"フロンティアスピリット"を備えたイノベーティブで倫理観あるリーダーの育成」に関連します。
The purpose of this course is closely related to the mission statement, especially to "innovative and ethical leaders who possess a ʻFrontier Spiritʼ".
授業の目的(意義) / Importance of this course
自他の行動・心理の変容をもたらす創造的なアイデアを出し、それらのアイデアを実践することを通じて学びます。
グローバルに活躍するためには欠かせない、コミュニケーションの多様性理解についてテーマとします。また、将来、ビジネスマンとしての自己形成を促すコミュニケーションとは何かを考えます。
グローバルに活躍するためには欠かせない、コミュニケーションの多様性理解についてテーマとします。また、将来、ビジネスマンとしての自己形成を促すコミュニケーションとは何かを考えます。
Students will learn by generating creative ideas that lead to behavioral and psychological changes in themselves and others, and by putting those ideas into practice.
The theme of this course is understanding diversity in communication, which is essential for global success. Students will also consider what kind of communication will promote their personal development as businesspeople in the future.
The theme of this course is understanding diversity in communication, which is essential for global success. Students will also consider what kind of communication will promote their personal development as businesspeople in the future.
到達目標 / Achievement Goal
学生は以下の点について到達度を確認する。
1)コミュニケーションに関する基礎的な理論を理解する
2)コミュニケーションの理論に基づいてケースを分析する
1)コミュニケーションに関する基礎的な理論を理解する
2)コミュニケーションの理論に基づいてケースを分析する
Students will be assessed on their level of achievement in the following areas
(1) Understand basic theories of communication
(2) Analyze cases based on communication theories
(1) Understand basic theories of communication
(2) Analyze cases based on communication theories
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG5 Business Perspectives (BSc)
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG5 Business Perspectives (BSc)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
コミュニケーションに関する理論の知識を習得する
Knowledge of communication theories
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
特に関連しない (not relevant)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 50 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 50 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
●準備学習(予習復習等2時間)の具体的な内容およびそれに必要な時間: 毎週1章を講義前までに読むこと。
●課題(試験・レポート等)に対するフィードバック方法: 希望者は採点終了後にオフィスアワーのミーティングに参加すること。授業内で優秀なレポートについて紹介する。
●中央情報センター(図書館)の活用について: 積極的な活用を推奨する。
事前事後の学修時間は毎週4時間です。
●課題(試験・レポート等)に対するフィードバック方法: 希望者は採点終了後にオフィスアワーのミーティングに参加すること。授業内で優秀なレポートについて紹介する。
●中央情報センター(図書館)の活用について: 積極的な活用を推奨する。
事前事後の学修時間は毎週4時間です。
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
前半:ハーバーマスのコミュニケーション論後半:相互作用について
●使用するケース
ケース(1)どちらのサークルを選ぶか?(オリジナルケース。以下同様)第2日(Day2)
前半:ジンメルのコミュニケーション論後半:対話というコミュニケーション
●使用するケース
ケース(2)サークルに対する智子の批判第3日(Day3)
前半:ゴッフマンのコミュニケーション論後半:恋愛というコミュニケーション
●使用するケース
ケース(3)智子の秘密第4日(Day4)
前半:ミードの自己論・コミュニケーション論後半:友愛というコミュニケーション
●使用するケース
ケース(4)智子の自己論第5日(Day5)
前半:ベイトソンのパラドックス論後半:教育というコミュニケーション
●使用するケース
ケース(5)友達とのコミュニケーション第6日(Day6)
前半:ルーマンの社会論後半:権力というコミュニケーション
●使用するケース
ケース(6)理解と誤解第7日(Day7)
前半:コミュニケーションを捉える視点としての単独性後半:ケアというコミュニケーション
●使用するケース
ケース使用予定成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 55 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 55 % |
予習レポート Preparation Report | 15 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 30 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
挙手発言や積極的姿勢の無い学生は減点する。教科書 Textbook
- 長谷 正人 (編集), 奥村 隆 (編集)「コミュニケーションの社会学」有斐閣アルマ(2009)978-464112392
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
追加資料は適宜配布します。
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
みなさんの学びが深まる授業を心がけます。
担当教員のプロフィール About the Instructor
人間・環境学博士(京都大学)
臨床心理士 第08552号(公益財団法人 日本臨床心理士資格認定協会)
公認心理師 第1927号
専門:臨床心理学・教育心理学
臨床心理士 第08552号(公益財団法人 日本臨床心理士資格認定協会)
公認心理師 第1927号
専門:臨床心理学・教育心理学
Doctor of Human and Environmental Studies, Kyoto University
Certified Clinical Psychologist (No.08552)
Licensed Psychologist (No. 1927)
Specialty: Clinical psychology; educational psychology
(実務経験 Work experience)
1997年4月~1999年3月 国立病院機構 宇多野病院 非常勤心理技術士
1999年4月~2002年3月 京都中央看護専門学校 非常勤講師「臨床心理学」「精神保健」、学生相談室担当
1999年4月~2002年3月 京都中央看護専門学校 非常勤講師「臨床心理学」「精神保健」、学生相談室担当
1997-1999. Part-time psychologist at National Hospital Organization Utano National Hospital.
1999-2002. Part-time lecturer at Kyoto-Chuo Nursing school.(Clinical psychology; mental health; counseling psyhologist)
Refereed Articles
- (2022) Climate anxiety, wellbeing and pro-environmental action: correlates of negative emotional responses to climate change in 32 countries. Journal of Environmental Psychology 84
- (2022) Comparison of the inter-item correlations of the Big Five Inventory-10 (BFI-10) between Western and non-Western contexts. Personality and Individual Differences 196
- (2021) Pollution-Aware Walking in 16 Countries: An Application of the Theory of Planned Behaviour (TPB). Journal of Transport & Health 22
- (2021) Alcohol-impaired Walking in 16 Countries: A Theory-Based Investigation. Accident Analysis & Prevention (159): 0001-4575
- (2021) Negative emotions about climate change are related to insomnia symptoms and mental health: Cross-sectional evidence from 25 countries. Current psychology
Refereed Proceedings
- (2022). Effects of a Self-Intervention Research Experience in an Introductory Psychology on Psychology Image. Proceedings of the 64th Annual Meetings of the Japanese Association of Educational Psychology .The Japanese Association of Educational Psychology. 2. 3. Online