シラバス Syllabus

授業名 セミナー 3
Course Title SEMINAR 3
担当教員 Instructor Name 田村 正興(Masaoki Tamura)
コード Couse Code NUC089_N20A
授業形態 Class Type 演習 Practicum
授業形式 Class Format
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2020 UG Nisshin Spring

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

授業の目的(意義) / Importance of this course

今年度のセミナーでは、まず卒業論文の方針決めを行います。
重視するのは、就職活動や今後の人生で「エピソード」として語ることのできる卒業論文になることです。

そのためには、前年度に公募活動の中で取り組んだように、社会に対する「提案」から考えることが肝要です。
本を読んだり現状分析をしたりすることは最後にしておいて問題ありませんので、先に面白い「提案」を考えましょう。

卒業論文の見通しが立った時点で、外部の公募も視野に入れつつ、アンケートなどの社会調査の計画を立ててもらいます。外部の公募に応募・入賞できるような個性的なテーマと具体的な提案を期待しています。
Theme of this seminar is "investigation" in which you go to field research, collect data, and survey. You submit your investigation to some competitions including prize essay and business plan contest. What is the most important is "uniqueness."

The content of your investigation should be determined by yourself. Though the lecturer's specialities are economics, health economics, and industrial organization, you can freely choose your investigation. The examples are entrance fee at theme parks, salaries of professional athletes, and health and exercise.

到達目標 / Achievement Goal


本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

積極性・実行力
コミュニケーション力
分析力

activeness
communication sill
analytical ability

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 10 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 60 %
フィールドメソッド Field Method 30 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

講師とは主にメールでコミュニケーションを取って下さい。
また、オフィスアワーを設定しますので、その時間でしたらアポイントメント無しで研究室に来ていただいて結構です。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

卒業論文の方針決め1

第2日(Day2)

卒業論文の方針決め2

第3日(Day3)

卒業論文の方針決め3

第4日(Day4)

社会調査1

第5日(Day5)

社会調査2

第6日(Day6)

社会調査3

第7日(Day7)

社会調査4

成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 90 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 90 %
予習レポート Preparation Report 0 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 10 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

セミナーでの積極性を何より高く評価します。

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 無し「無し」無し(無し)無し

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

セミナー中または読書会中に適宜指定します。

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

無し。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

京都大学経済学部を卒業後、東京大学経済学研究科修士課程およびLondon School of Economics and Political Science MSc Economicsを修了し、東京大学・経済学研究科博士課程を修了、博士(経済学)の学位を取得。一橋大学イノベーション研究センター特任助手、京都大学薬学研究科特定助教などを経て2017年4月より現職。現在、日本政策投資銀行設備投資研究所、客員研究員も務める。

研究分野:
経済学、医療経済学、産業組織論

Masaoki Tamura received a Bachelor’s degree in economics at Kyoto University, Master’s degree in Economics at the University of Tokyo and London School of Economics and Political Science, and a Ph.D. in economics at the University of Tokyo. He worked for Hitotsubashi University and Kyoto University before joining Nagoya University of Commerce and Business. He is also a visiting scholar of the Research Institute of Capital Formation, Development Bank of Japan.

Fields:
Economics, Health Economics, Industrial Organization

Refereed Articles

  • (2022) Effects of tourism promotion on COVID-19 spread: The case of the “Go To Travel” campaign in Japan. Journal of Transport and Health 26
  • (2021) The Global Financial Crisis and Healthcare Inequality in Japan. Social Indicators Research
  • (2019) On Otaki’s Keynesian Macroeconomic Model. Theoretical Economics Letters 9(1):
  • (2018) A Signaling Explanation for Political Parties and Advertisements. Theoretical Economics Letters Vol. 8(No. 2): 2162-2078
  • (2017) Prize Promotions as Costless Commitments. Managerial and Decision Economics 38(4):






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