シラバス Syllabus

授業名 セミナー 2
Course Title SEMINAR 2
担当教員 Instructor Name 吉井 哲(Satoshi Yoshii)
コード Couse Code NUC051_N20B
授業形態 Class Type 演習 Practicum
授業形式 Class Format
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2020 UG Nisshin Fall

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

授業の目的(意義) / Importance of this course

本セミナーの目標は、日本経済・世界経済の基礎、並びに論文を執筆するためのテクニックを
身につけることです。また現在、企業はコミュニケーション能力、問題発見・解決能力、
議論能力、プレゼン(発表)能力がある人材を求めています。
ゆえに、人と議論したり、コミュニケートする能力、パソコンによるプレゼン能力も養います。

また、就職活動では、グループディスカッションなどで意見を述べる事が求められますが、
自己の主張を正確に伝えることが出来るようになることも目標です。
The goal of this seminar is to acquire the fundamentals of the Japanese economy · world economy, and techniques to write a dissertation. Currently, companies are seeking human resources who have communication skills, problem discovery / solution ability, discussion ability and presentation (presentation) skills.
Therefore, I will cultivate the ability to discuss and communicate with people, presentation ability by PC.

Also, in job hunting activities, we are required to express opinions on group discussions. It is also a goal to be able to accurately convey self-assertions.

到達目標 / Achievement Goal


本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

【プレゼンテーション能力に関して】
前期・後期を通じて、文献の要約発表(レジュメ・パワーポイント)をさせることで能力を育成する

【コミュニケーション能力に関して】
発表内容に関する議論をさせることで能力を育成する。また、ディベートも行なう予定である。

【情報技術を活用する能力に関して】
発表はすべてパソコンを使用する事を義務づける。

【国際的な視点に関して】
日本経済は世界経済と密接に結びついており、必然的に国際的な視点が要求される。

【Presentation ability】
Fostering abilities by letting summary announcements (resume · power point) of the literature through the first term and the second term

【About communication skills】
We will develop skills by making discussions on the contents of presentations. Also plan to debate.

【About the ability to utilize information technology】
All announcements oblige to use a personal computer.

【About the international perspective】
The Japanese economy is closely tied to the world economy and inevitably requires an international perspective.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 10 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 50 %
フィールドメソッド Field Method 40 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

●2年次論文について
 興味のあるテーマを選択し、各自で調べてまとめる予定
●この科目に対する自学自習方法
経済紙、産業紙をよく読むこと。社会の動きがよく分かるだろう。自分で課題をきめて、レポートをまとめてみるとよい。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Term3
第1週  班決め、プレゼンテーマ決め

第2週  プレゼン大会準備

第3週  プレゼン大会準備

第4週  プレゼン大会

第5週  プレゼン大会

第6週  人狼大会

第7週  ディベートテーマ決め、準備

第2日(Day2)

Term4
第8週  ディベート準備

第9週  ディベート準備

第10週  ディベート準備

第11週  ディベート大会

第12週  ディベート大会

第13週  ディベート大会

第14週  ディベート大会

第3日(Day3)



第4日(Day4)



第5日(Day5)



第6日(Day6)



第7日(Day7)



成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 10 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 50 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 60 %
予習レポート Preparation Report 20 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 20 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

セミナー論文、普段の発表内容、議論への参加度、司会進行能力で評価します。

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 片山 悠樹 (編集),‎ 山本 達也 (編集),‎ 吉井 哲 (編集)「多様化する社会と多元化する知: 「当たり前」を疑うことで見える世界」ナカニシヤ(2017)978-4779511493

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

適宜指定

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

就職活動で勝ち残れるように、共にがんばりましょう。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

北海道大学大学院経済学研究科博士課程修了。博士(経済学)北海道大学専門研究員、名古屋商科大学経済学部講師、准教授を経て、2015年より現職。専門は理論経済学、経済学説史。現在の研究内容は、「企業属性や取引慣行、組織能力が価格設定行動に与える影響」、「価値論転換の歴史」、「中間財を含んだ国際貿易」の研究を行う。主な著書に『多様化する社会と多元化する知』(ナカニシヤ出版、共著)などがある。

Dr. Satoshi Yoshii is a Professor in the Faculty of Economics at Nagoya University of Commerce and Business, where he has taught since 2009. He received a Ph.D. in Economics from Hokkaido University (Hokkaido, Japan) in 2008, and B.A. in Economics from Hokkaido University (Hokkaido, Japan) in 2001.
He has been working on Price-setting behavior in empirical analysis and on a transformation of value theory in a history of economic thought and on new construction of the Ricardian theory of international Values in pure theory.

Refereed Articles

  • (2015) A study on the mystery of Ricardo's permission about Malthus' "laws of supply and demand," and a few consideration about a contemporary significance of natural price. The annual of Society of Economic Sociology 37 978-4768470947
  • (2007) Sraffian system and the demand. Hokkaido University,Keizaigaku Kenkyu 57(2):
  • (2007) A Study on Changes in the Composition of Output: An Alternative Consumption Theory in Terms of Multiple-self. Evolutionary and Institutional Economics Review 4(1):
  • (2007) An Alternative Consumption Theory in Terms of Multiple-self. the annual by The Society Of Economic Sociology 29






ページ上部へ戻る