授業名 | SEMINAR 2 |
---|---|
Course Title | SEMINAR 2 |
担当教員 Instructor Name | 兪 敏浩(Minhao Yu) |
コード Couse Code | NUC046_N20B |
授業形態 Class Type | 演習 Practicum |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | EN |
学位 Degree | BSc |
開講情報 Terms / Location | 2020 UG Nisshin Fall |
授業の概要 Course Overview
Mission Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
授業の目的(意義) / Importance of this course
This course is designed for students concentrating in East Asian studies. By the end of the semester, students will acquire basic knowledge of the culture, societal, economic, and political phenomena of East Asia. Based on this knowledge, students are required to find out themes they want to study further.
In this course, we will conduct class discussions using case studies in order to achieve the learning goals. The students attending this course may be required to write a preparatory report and must participate in the class discussions.
In this course, we will conduct class discussions using case studies in order to achieve the learning goals. The students attending this course may be required to write a preparatory report and must participate in the class discussions.
到達目標 / Achievement Goal
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
This course aims to foster “frontier spirit” and global perspectives for participants through cultivating their ability to determine the issues and find solutions to the problems in global society.
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 20 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 60 % |
フィールドメソッド Field Method | 20 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
セミナーでの学習は基本的に受講者が所定のテーマについて持ち回りで発表する形を取ります。発表の準備が間に合わないことが起これば、スケジュールの調整を余儀なくされ、授業の進行に支障を来します。スケジュール管理をしっかり行いながら前もって発表の準備を進めていきましょう。
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
ガイダンス①卒論テーマと関連する本を一冊読み、その内容を要約して紹介する(文献紹介)プレゼンを行う。
②英語の勉強を続ける。
③グループディスカッション
④映画から学ぶアジア:卒業するまで中国、韓国、インド、香港、台湾(またはタイ、ベトナム)映画を一本ずつ見る予定である。
文献紹介(兪)
第2日(Day2)
①English Reading②文献紹介
③グループディスカッション
第3日(Day3)
①English Reading②文献紹介
③TBD
第4日(Day4)
①English Reading②文献紹介
③グループディスカッション
第5日(Day5)
①English Reading②文献紹介
③卒業論文の書き方
第6日(Day6)
①English Reading②文献紹介
③グループディスカッション
第7日(Day7)
①English Reading②文献紹介
③アジア映画鑑賞
成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 10 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 30 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 40 % |
予習レポート Preparation Report | 0 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 60 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
教科書 Textbook
- なし「なし」なし(なし)
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
山田剛史・林創『大学生のためのリサーチリテラシー入門』ミネルヴァ書房、2011年。ISBN978-4-623-06045-0
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
一人ひとりの個性や置かれた状況に配慮した教育を心掛けます。
担当教員のプロフィール About the Instructor
専攻分野:現代中国論、東アジア国際関係論
学位:博士(法学、慶應義塾大学)
職歴
2008年9月~2025年3月 名古屋商科大学国際学部グローバル教養学科 専任講師、准教授、教授
2007年8月~2008年8月 人間文化研究機構地域研究推進センター・慶應義塾大学現代中国研究センター研究員
学位:博士(法学、慶應義塾大学)
職歴
2008年9月~2025年3月 名古屋商科大学国際学部グローバル教養学科 専任講師、准教授、教授
2007年8月~2008年8月 人間文化研究機構地域研究推進センター・慶應義塾大学現代中国研究センター研究員
Ph.D
Research field: China Studies, East Asia’s international relations
Professor, 2022 ~2025
Faculty of International Studies, Nagoya University of Commerce & Business
Assistant Professor, Associate Professor, 2008~2022
Faculty of International Studies, Nagoya University of Commerce & Business
Fellow Researcher, 2007~2008
National Institutes for the Humanities (NIHU)/Center for Contemporary Chinese Studies of Keio Institute of East Asian Studies
(実務経験 Work experience)
1999年8月〜2001年3月 韓国貿易協会北京事務所、コンサルタント
1999.8-2001.3 Korea International Trade Association Beijing Branch, Consultant
Refereed Articles
- (2024) The Chinese Policy Process in the Normalization of Diplomatic Relations between Japan and China: Changing Perceptions of International Situation and the Logic of Decision-Making. International Relations
- (2021) Re-examination of Japan-China Economic Relations Since the 1980s: From the Viewpoint of Economic Security. The Korea-Japanese Journal of Economics & Management Studies 92 1266-3877
- (2019) A Study on the 1978 Senkaku Fishing Boat Incident. International Relations 197 9784641499454
- (2018) Japan and China in Global Governance and East Asian International Relations. Review of Global Politics (National Chung Hsing University, Graduate Institute of International Politics) (63):
- (2018) Sino-Japanese Relations and the Fishery Negotiation Process: 1955-1985. Journal of Sinology and China Studies (74): 1225 - 8695