授業名 | SEMINAR 2 |
---|---|
Course Title | SEMINAR 2 |
担当教員 Instructor Name | 兪 敏浩(Minhao Yu) |
コード Couse Code | NUC045_N24B |
授業形態 Class Type | 演習 Practicum |
授業形式 Class Format | On Campus |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | EN |
科目区分 Course Category | 共通専門教育科目300系 / Specialized Subject 300 |
学位 Degree | BSc |
開講情報 Terms / Location | 2024 UG Nisshin Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
This course will help students foster a global perspective and "frontier spirit" by developing their ability to discover issues and find solutions in an increasingly complex and interdependent world. Students will deepen their understanding of the relationship between Japan and the rest of the world while discussing various topics inside and outside Japan.
授業の目的(意義) / Importance of this course
Through frequent group discussions, students are expected to develop the ability to identify problems, discuss them, and seek solutions. By the end of the term, students will deepen their understanding of different histories, cultures, societies, and customs by learning about various events in Japan and worldwide.
到達目標 / Achievement Goal
1) Be able to engage in seminar management actively.
2) Respect the personality of others and actively communicate with classmates.
3) Acquire a better understanding of foreign society and culture.
4) Finish a significant part of the graduation thesis.
2) Respect the personality of others and actively communicate with classmates.
3) Acquire a better understanding of foreign society and culture.
4) Finish a significant part of the graduation thesis.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG7 International Perspectives (BA)
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG7 International Perspectives (BA)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
1) Improve presentation skills.
2) Clearly express opinions and be able to participate in discussions on various social topics.
2) Clearly express opinions and be able to participate in discussions on various social topics.
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 30 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 70 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
文献輪読やグループ・ディスカッションなどの形で勉強を進めるほか、セミナー生主導の自主企画活動やその他のイベントを通じて親睦を深めながら切磋琢磨していきます。
研究についてはそれぞれが関心のあるテーマを中心に個人研究を進めていただき、教員のフィードバックを受けながら卒業論文として仕上げていきます。
研究についてはそれぞれが関心のあるテーマを中心に個人研究を進めていただき、教員のフィードバックを受けながら卒業論文として仕上げていきます。
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
①ガイダンス②セミナースケジュール作成
●使用するケース
なし第2日(Day2)
①文献紹介②グループディスカッション
③学園祭に向けての準備
●使用するケース
グループディスカッションのテーマは社会的に話題となっている最新のニュースを取り上げる。第3日(Day3)
①文献紹介②グループディスカッション
③学園祭に向けての準備
●使用するケース
グループディスカッションのテーマは社会的に話題となっている最新のニュースを取り上げる。第4日(Day4)
①文献紹介②グループディスカッション
③業界研究
●使用するケース
グループディスカッションのテーマは社会的に話題となっている最新のニュースを取り上げる。第5日(Day5)
①文献紹介②グループディスカッション
③企業研究
●使用するケース
グループディスカッションのテーマは社会的に話題となっている最新のニュースを取り上げる。第6日(Day6)
①文献紹介②グループディスカッション
③映画から学ぶアジアの社会と文化
●使用するケース
映画がケースとなる。第7日(Day7)
①文献紹介②卒業論文執筆、個別相談
●使用するケース
なし成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
ただし、1万5千字以上の卒論を提出することを単位認定の条件とします。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 55 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 55 % |
予習レポート Preparation Report | 0 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 45 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
課題の完成度のみならず、セミナー運営への貢献度、出席率、スケジュール管理などを総合的に評価します。ただし、1万5千字以上の卒論を提出することを単位認定の条件とします。
教科書 Textbook
- なし「なし」なし(なし)
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
山田剛史・林創『大学生のためのリサーチリテラシー入門』ミネルヴァ書房、2011年。ISBN978-4-623-06045-0
兪敏浩編『中国のリアルーー人々は何を悩み、何を追い求めているのか?』晃洋書房、2023年。
兪敏浩・今野茂充編『東アジアのなかの日本と中国ー規範、外交、地域秩序』晃洋書房、2016年。
兪敏浩編『中国のリアルーー人々は何を悩み、何を追い求めているのか?』晃洋書房、2023年。
兪敏浩・今野茂充編『東アジアのなかの日本と中国ー規範、外交、地域秩序』晃洋書房、2016年。
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
みんな仲良く楽しいセミナーを作り上げていきたいと思います。
担当教員のプロフィール About the Instructor
専攻分野:現代中国論、東アジア国際関係論
学位:博士(法学、慶應義塾大学)
職歴
2008年9月~2025年3月 名古屋商科大学国際学部グローバル教養学科 専任講師、准教授、教授
2007年8月~2008年8月 人間文化研究機構地域研究推進センター・慶應義塾大学現代中国研究センター研究員
学位:博士(法学、慶應義塾大学)
職歴
2008年9月~2025年3月 名古屋商科大学国際学部グローバル教養学科 専任講師、准教授、教授
2007年8月~2008年8月 人間文化研究機構地域研究推進センター・慶應義塾大学現代中国研究センター研究員
Ph.D
Research field: China Studies, East Asia’s international relations
Professor, 2022 ~2025
Faculty of International Studies, Nagoya University of Commerce & Business
Assistant Professor, Associate Professor, 2008~2022
Faculty of International Studies, Nagoya University of Commerce & Business
Fellow Researcher, 2007~2008
National Institutes for the Humanities (NIHU)/Center for Contemporary Chinese Studies of Keio Institute of East Asian Studies
(実務経験 Work experience)
1999年8月〜2001年3月 韓国貿易協会北京事務所、コンサルタント
1999.8-2001.3 Korea International Trade Association Beijing Branch, Consultant
Refereed Articles
- (2024) The Chinese Policy Process in the Normalization of Diplomatic Relations between Japan and China: Changing Perceptions of International Situation and the Logic of Decision-Making. International Relations
- (2021) Re-examination of Japan-China Economic Relations Since the 1980s: From the Viewpoint of Economic Security. The Korea-Japanese Journal of Economics & Management Studies 92 1266-3877
- (2019) A Study on the 1978 Senkaku Fishing Boat Incident. International Relations 197 9784641499454
- (2018) Japan and China in Global Governance and East Asian International Relations. Review of Global Politics (National Chung Hsing University, Graduate Institute of International Politics) (63):
- (2018) Sino-Japanese Relations and the Fishery Negotiation Process: 1955-1985. Journal of Sinology and China Studies (74): 1225 - 8695