シラバス Syllabus

授業名 セミナー 4
Course Title SEMINAR 4
担当教員 Instructor Name 鑓田 亨(Toru Yarita)
コード Couse Code NUC025_N20B
授業形態 Class Type 演習 Practicum
授業形式 Class Format
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2020 UG Nisshin Fall

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

授業の目的(意義) / Importance of this course

名古屋商科大学のミッションは、"フロンティアスピリット"を備えたイノベーティブで倫理観あるリーダーの育成、そしてビジネス界や社会の発展をもたらす知識の創出をすることである。名古屋商科大学の学生は、ニューアジアと世界をつなぐ能力を有している。

セミナーは教員と学生との個人的接触により、人格の陶冶と専門分野の研究を行うもので、本学教育の根幹をなします。大学教育は、マンモス化による 教師・学生間の対話欠如、知育偏重の教育内容など、久しくその本質を問われつづけています。そうした状況下、本学では師弟同行、すなわちチュートリアル制度をいちはやく実施してきました。これは教育の根底にある人間に着目したからです。真理の前に師と学生諸君が手を携え道を求めて前進する、師弟の魂の交流の中にこそ、現代教育に見失われた人間の復活があります。

セミナーは2年次前期から開始し、セミナー1〜6を一貫して履修することを原則とする。セミナーでは最終的に卒業論文を提出し、これがセミナー 1〜6の単位認定の条件になる。卒業論文を作成するためには、自分が何に知的な関心をもっているのかを自覚し、そのテーマを論理的に考え、その思考の 過程および結果を文章にまとめなければいけない。

その知的関心の対象が考える値するものなのか、論理的に考えるとはどういうことなのか、思考の過程および結果を適切な文章として表現するにはどう すれば良いのか、ということについては、一人で考えているだけではなかなか先に進まない。そこでセミナーの参加者および教員がこれらについて論じあうことになる。

本科目は、全学科において専門科目として位置付けられている。
NUCB s mission is to educate innovative and ethical leaders who possess a Frontier Spirit and to create knowledge that advances business and society. Our students will have the ability to bridge the gap between New Asia and the rest of the world.

The seminar is to cultivate of the personality and to conducts research on sepcialized fields by the personal contact between faculty members and students, and forms the basis of our education. The university education has long been questioned about its essence because of the lack of dialogue between teachers and students due to mammoth formation, the educational content of intellectual education bias, etc. Under these circumstances, our university has carried out the tutorial system accompanied by the master's teacher from early years. This is because we focused on the person underlying education. The resurrection of the human being lost in contemporary education is only in the interchange of the souls, where the teacher and students go hand in hand and seek the way before the truth.

Seminars are to be started from the first half of the second year and in principle consistently take seminars 1 to 6. At the seminar, the final dissertation paper will be submitted and this will be the condition of the unit certification of seminars 1 to 6. In order to prepare a graduation thesis, you must be aware of what you are intellectually interested in, and think logically about that theme and summarize the process and results of that thought into sentences.

Is it worth the consideration of the object of intellectual interest?
What does it mean to think logically?
How can we express our thinking process and results as appropriate sentences?
Just thinking alone is not going ahead.
Participants of the seminar will discuss these issues.

This subject is positioned as a special subject in all departments.

到達目標 / Achievement Goal


本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

自己の知的関心にそったテーマついて卒業論文を完成させることができる。

You can complete a graduation thesis about a theme that fits his / her intellectual interest.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 40 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 30 %
フィールドメソッド Field Method 30 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

準備学習(予習復習等)の具体的な内容およびそれに必要な時間: 発表の準備をする(各週あたり100分)。 発表に対するコメントを踏まえて、論文を改善する(各週あたり100分)。
課題(試験・レポート等)に対するフィードバック方法: 発表に対しては、学生間でコメントをつのる。 論文に対しては、コメントをつけて返却する。
中央情報センター(図書館)の活用について: 積極的に活用して, 高い水準の研究発表・論文作成を目指すようにせよ。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

導入。今期のセミナーの計画について説明する。
研究発表および討論。


第2日(Day2)

研究発表および討論。
研究発表および討論。

第3日(Day3)

研究発表および討論。
研究発表および討論。

第4日(Day4)

研究発表および討論。
研究発表および討論。

第5日(Day5)

研究発表および討論。
研究発表および討論。

第6日(Day6)

研究発表および討論。
研究発表および討論。

第7日(Day7)

研究発表および討論。
まとめ。


成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 30 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 30 %
予習レポート Preparation Report 0 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 40 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 30 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • -「-」-(-)

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

-

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

学生の満足度を高めるため、さらに努力したい。

担当教員のプロフィール About the Instructor 

学位と取得大学: 修士(経済学)早稲田大学
研究分野: 理論経済学、経済統計学

Degree: Master (Economics), Waseda University
Study Field: Economic Theory, Economic Statistics

Refereed Articles

  • (2019) Application of allotted analytic hierarchy process (aAHP) in group decision making problem - The evaluation of entrepreneurial ability of Participants at Nisshin Tourist Town Development event. Journal of Global Business Society 5(1): ISSN 2186-2117
  • (2018) A Case study on the evaluation of entrepreneurial ability of Participants at Nisshin Tourist Town Development event through Analytic Hierarchy Process. Journal of Global Business Society 4(1): 2186-2117
  • (2017) A NEW APPROACH TO REDUCE THE BURDEN OF PAIRWISE -COMPARISON ON THE AHP. SCIENTIAE MATHEMATICAE JAPONICAE e-2017(30): 1346-0447

Refereed Proceedings

  • (2019). A study on validity of shared pairwise comparison method in AHP. Global Business Society 10th Symposium Proceeding .Global Business Society. 1. 4. Osaka
  • (2018). A Study on the Validity of Sharing Work of Pairwise Comparison Method. Proceeding paper of International conference SCIS & ISIS2018 .SCIS&ISIS2018. 1. 3. Toyama, Japan
  • (2018). A Case study on the evaluation of entrepreneurial ability of Participants at Nisshin Tourist Town Development event through Analytic Hierarchy Process. Global Business Society .Global Business Society 9th Symposium. 1. 3. Osaka city University






ページ上部へ戻る