シラバス Syllabus

授業名 SEMINAR 2
Course Title SEMINAR 2
担当教員 Instructor Name 趙 貴花(Guihua Zhao)
コード Couse Code NUC016_N21B
授業形態 Class Type 演習 Practicum
授業形式 Class Format On Campus
単位 Credits 2
言語 Language EN
科目区分 Course Category 共通専門教育科目300系 / Specialized Subject 300
学位 Degree BSc
開講情報 Terms / Location 2021 UG Nisshin Fall

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

This seminar assists students to foster a "Frontier Spirit", which is the mission of the university. In order to play an active role in the global society and acquire the power to survive in a rapidly changing era, we will know ourselves more deeply and understand the various societies better.

授業の目的(意義) / Importance of this course

The purpose of this seminar is to develop the ability to understand life in diverse ways. It enables students to learn independently, think deeply, and work creatively. At the seminar, students read various literature on Asia, find out the issues they are interested in, and develop a thesis. At the seminar, students will learn research methodology by conducting fieldwork and interviews.

到達目標 / Achievement Goal


At the seminar, we will expand the essential knowledge for writing a thesis and strengthen the information gathering ability. Moreover, the seminar will help students to become good presenters and listeners through deep discussions.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG7 International Perspectives (BA)

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes


Students will acquire the basic knowledge of fieldwork and the fundamental techniques to write a thesis.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 30 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 20 %
フィールドメソッド Field Method 50 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

毎回の授業で紹介される次回授業の文献・資料を熟読し、授業に出席することです。
授業後に授業の内容をまとめたメモを作成してください。
レポートのフィードバックについては、必要に応じて講義内でコメントをつけて返却するかオフィスアワーに研究室で個別に指導します。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

イントロダクション
1. 後期の主な内容について話す。
2. 興味のある文献を選び、発表の担当を決める。


第2日(Day2)

1. プレゼンテーションとディスカッション
2. プレゼンテーションとディスカッション


第3日(Day3)

1. プレゼンテーションとディスカッション
2. アジアの言語を学ぶ


第4日(Day4)

1. セミナー論文の書き方
2. セミナー論文の発表と議論



●使用するケース
ケース:論理的な思考

第5日(Day5)

1.セミナー論文の発表と議論
2.セミナー論文の発表と議論


第6日(Day6)

1.セミナー論文の発表と議論
2.セミナー論文の発表と議論


第7日(Day7)

1.セミナー論文の発表と議論
2.まとめ


成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 30 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 30 %
予習レポート Preparation Report 30 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 30 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 10 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 戸田山和久「新版 論文の教室:レポートから卒論まで」NHK出版(2012)978-4-14-091194-5

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

[1]ベネディクト・アンダーソン/ 白石隆・白石さや:『定本 想像の共同体―ナショナリズムの起源と流行』書籍工
房早山(2007)978-4904701089
[2]箕浦 康子:『フィールドワークの技法と実際―マイクロ・エスノグラフィー入門』ミネルヴァ書房 (1999)978- 
  4623030040
[3]藤田結子・北村文:『現代エスノグラフィー: 新しいフィールドワークの理論と実践』 新曜社 (2013)978- 
  4788513280

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

.

担当教員のプロフィール About the Instructor 

・学位と取得大学
修士(教育学)東京大学
博士(教育学)東京大学
・研究分野
教育人類学、アジア研究、移民研究
・主な著書
『移動する人びとの教育と言語:中国朝鮮族のエスノグラフィー』2016、趙貴花、三元社
・主な論文
「元日本留学生の朝鮮族の国際移動と子どもの教育:転校をめぐる教育戦略と葛藤」『東アジア教育研究』第7巻、
 2019年1月
「高学歴中国朝鮮族の移動:先を見つめる子育てとハイブリッド・アイデンティティ」日本国際文化学会編『イン
ターカルチュラル11』、2013年3月





Refereed Articles

  • (2023) Bilingual education in a globalized age: An ecological perspective on two Chosonjuk schools in China. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (Online first):
  • (2021) Migrants and Their Languages in East Asia. Annual Review of the Japan Society for Intercultural Studies 19 978-4-86258-119-8
  • (2019) International Migration of Ex- International Students of the Korean Chinese parents and Their Children Education: Educational Strategies and Conflicts on Transfer. The Journal of East Asian Educational Research 7
  • (2013) Education and Language of Migrants: An Ethnography of Korean Chinese. The University of Tokyo






ページ上部へ戻る