授業名 | DX for SMEs |
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Course Title | DX for SMEs in the retail industry |
担当教員 Instructor Name | 神吉 耕二(Koji Kanki) |
コード Couse Code | GMP218_G22B |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | Live Virtual |
単位 Credits | 1 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 特定科目500系 / Specific |
学位 Degree | EMBA |
開講情報 Terms / Location | 2022 GSM Nagoya Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
「流通業の中小企業のための情報化支援」を学習します。
本科目は、中小企業診断士養成課程に準拠しており、演習を含んだ実践的な学習内容となります。
革新的で創造的なリーダーシップを発揮する人材を育成し、実践的で効果的な中小企業の支援を通じて、産業や社会に貢献します。
本科目は、中小企業診断士養成課程に準拠しており、演習を含んだ実践的な学習内容となります。
革新的で創造的なリーダーシップを発揮する人材を育成し、実践的で効果的な中小企業の支援を通じて、産業や社会に貢献します。
In this course, you can learn about "DX for SME's in the retail industry".
This subject is based on the SME training course and is a practical learning content including exercises.
You will contribute to industry and society by human resource development with innovative and creative leadership, and by practical and effective SMEs supports.
This subject is based on the SME training course and is a practical learning content including exercises.
You will contribute to industry and society by human resource development with innovative and creative leadership, and by practical and effective SMEs supports.
授業の目的(意義) / Importance of this course
本科目は、講義と、ワークおよびディスカッションを含めた演習形式で実施します。
ケースを使用し、経営戦略から経営課題を明確にし、それを解決するための情報戦略を立案します。中小企業の情報化の企画段階までの情報化支援について指導・支援・アドバイスできるスキルを修得します。
具体的には、
1.経営戦略と一貫性のとれた情報戦略を立案し、情報化企画書の策定
2. 策定した情報化企画書に基づき、提案依頼書(RFP)の作成
ことを目的とします。
ケースを使用し、経営戦略から経営課題を明確にし、それを解決するための情報戦略を立案します。中小企業の情報化の企画段階までの情報化支援について指導・支援・アドバイスできるスキルを修得します。
具体的には、
1.経営戦略と一貫性のとれた情報戦略を立案し、情報化企画書の策定
2. 策定した情報化企画書に基づき、提案依頼書(RFP)の作成
ことを目的とします。
This course will be conducted in the form of lectures and exercises including work and discussion.
Using cases, students will clarify management issues from business strategies and develop information strategies to solve them. Students will acquire skills to guide, support, and advise SME's on informatization support up to the planning stage of informatization.
Specifically, the purpose of this course is as follows.
(1) Formulate information strategies that are consistent with management strategies and develop informatization planning documents
(2) Prepare a request for proposal (RFP) based on the developed informatization plan
Using cases, students will clarify management issues from business strategies and develop information strategies to solve them. Students will acquire skills to guide, support, and advise SME's on informatization support up to the planning stage of informatization.
Specifically, the purpose of this course is as follows.
(1) Formulate information strategies that are consistent with management strategies and develop informatization planning documents
(2) Prepare a request for proposal (RFP) based on the developed informatization plan
到達目標 / Achievement Goal
流通業の中小企業の情報化支援について、的確で効果的な経営指導やアドバイスができる技能を習得します。
具体的には、経営戦略や経営課題に基づいた情報戦略及び情報化課題の設定と、情報デザイン、情報化企画の作成、そして提案依頼書(RFP)の作成ができるようになることを目指します。
具体的には、経営戦略や経営課題に基づいた情報戦略及び情報化課題の設定と、情報デザイン、情報化企画の作成、そして提案依頼書(RFP)の作成ができるようになることを目指します。
This course is designed to provide students with the skills to provide accurate and effective management guidance and advice on informatization support for small and SME's in the retail industry.
Specifically, the course aims to enable trainees to establish information strategies and informatization issues based on management strategies and issues, design information, create informatization plans, and prepare Requests for Proposals (RFPs).
Specifically, the course aims to enable trainees to establish information strategies and informatization issues based on management strategies and issues, design information, create informatization plans, and prepare Requests for Proposals (RFPs).
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
経営戦略及び経営課題に連動した情報化課題の設定
情報化課題を解決するための情報デザインの策定
情報化企画書の作成
提案依頼書(RFP)の作成
情報化課題を解決するための情報デザインの策定
情報化企画書の作成
提案依頼書(RFP)の作成
・Establishment of informatization issues linked to management strategy and management issues
・Formulation of information design to solve informatization issues
・Creation of an informatization plan
・Preparation of Request for Proposal (RFP)
・Formulation of information design to solve informatization issues
・Creation of an informatization plan
・Preparation of Request for Proposal (RFP)
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 20 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 80 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
予習および講義、そして演習による学習である。
演習を通じて作成する課題は、講義中にディスカッションする。
演習を通じて作成する課題は、講義中にディスカッションする。
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
1.流通業のDXについて2.情報システム構築の流れと留意点
3.情報化支援の流れと留意点
4.ケース1(イトーヨーカ堂)による、経営と情報システムの関係性を考察
●使用するケース
イトーヨーカ堂第2日(Day2)
1.中小企業のDXについて2.中小企業診断士による情報化支援のポイント
3.業務フロー図の作成
4.ケース3(ファースト・フローリスト)による、情報化課題の設定、情報デザインの立案、情報化企画書の作成、提案依頼書(RFP)の作成
●使用するケース
ファースト・フローリスト(オリジナルケース)成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
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コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 70 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 70 % |
予習レポート Preparation Report | 30 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
教科書 Textbook
- 配布資料
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
業務フローチャートの書き方 小田実 産業能率大学出版
中小企業の正しいIT構築の進め方―あなたは騙されていないか? 小林勇治 同友館
中小企業の正しいIT構築の進め方―あなたは騙されていないか? 小林勇治 同友館
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
初年度担当科目