授業名 | Critical Thinking |
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Course Title | Critical Thinking |
担当教員 Instructor Name | 伊藤 武彦(Takehiko Ito) |
コード Couse Code | EST215_G22V |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | Live Virtual |
単位 Credits | 1 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 入門科目0系 / Pre |
学位 Degree | Exed |
開講情報 Terms / Location | 2022 GSM ONLINE Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
クリティカル・シンキングを直接表している表現は本校のミッションステートメントには見つけることは簡単ではありません。しかし、それが目的としているリーダー、倫理観、ダイバーシティを尊重するアチテュードの根幹にはクリティカルに広く考える力は欠かせません。その意味で、この科目で育成する能力は本校のミッションを根底で支える重要な基礎であると言えます。
本科目はプレMBA、MBAレベルでロジカルでクリティカルなディスカッションをマネジメント会議レベルでできるための要素をディスカッションを重ねながら確認していきます。とはいえ、最初はとてもベーシックな部分からスタートしますので、クリティカル、ロジカルなどの言葉に慣れていないレベルからもスタート出来ます。また、ディスカッションの仕方などについても学習しますので、今までなんとなくやっていたという「なんちゃってディスカッション」をしていた人も、キレのあるマネジメント・レベルらしい議論に近づけます。この二日間が終わったら、クリティカル・シンキングができて、幅広く、ロジカルな議論ができるようになるはずです。
本科目はプレMBA、MBAレベルでロジカルでクリティカルなディスカッションをマネジメント会議レベルでできるための要素をディスカッションを重ねながら確認していきます。とはいえ、最初はとてもベーシックな部分からスタートしますので、クリティカル、ロジカルなどの言葉に慣れていないレベルからもスタート出来ます。また、ディスカッションの仕方などについても学習しますので、今までなんとなくやっていたという「なんちゃってディスカッション」をしていた人も、キレのあるマネジメント・レベルらしい議論に近づけます。この二日間が終わったら、クリティカル・シンキングができて、幅広く、ロジカルな議論ができるようになるはずです。
Critical thinking is a basis to develop leader who has leadership, ethical mind set as well as diversity appreciation. Since the nature of this subjects, there are non-direct connection with our mission words. However, we can find out easily that without a command of critical thinking, we can not do right things.
This class is design for pre-MBA and MBA level so that you can discuss logically and critically in management meeting level. However, this class will starts from the basics for those who does not know the word of "Critical" and/or "Logical". In addition, you can learn the basics of discussion; how to process the discussion and how you can think critically for the topic on the board. At the end of this class, you are expected to equip critical thinking basics and be familiar with logical discussion and diverse discussion.
This class is design for pre-MBA and MBA level so that you can discuss logically and critically in management meeting level. However, this class will starts from the basics for those who does not know the word of "Critical" and/or "Logical". In addition, you can learn the basics of discussion; how to process the discussion and how you can think critically for the topic on the board. At the end of this class, you are expected to equip critical thinking basics and be familiar with logical discussion and diverse discussion.
授業の目的(意義) / Importance of this course
マネジメント・レベルで議論やアイデア出し、創造ができるようになる。又はその手法やポイントを理解する。
To acquire the command of critical thinking which enough to the level of basic management discussion, idea generation, and creative innovations.
到達目標 / Achievement Goal
議論のセンターを捉える
クリティカルに考える
ロジカルかつクリティカルに議論する
クリティカルから考えを発展させる
クリティカルに考える
ロジカルかつクリティカルに議論する
クリティカルから考えを発展させる
To recognise the core points of discussion
To think "critically"
To discuss with logical and critical way
To create innovative idea afterwards
To think "critically"
To discuss with logical and critical way
To create innovative idea afterwards
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
クリティカル・シンキング、ロジカル・シンキング、意思決定スキル、ロジカル・コミュニケーション、ベージック・ディスカッション・スキル、ファシリテーション・スキル、ロジカル・プレゼンテーション・スキル、建設的ディスカッション・スキル
Critical Thinking Skill, Logical Thinking Skill, Decision Making Skill, Logical Communication Skill, Discussion Basic Skill, Facilitation Skill, Logical Presentation Skill, Constructive Discussion Skill
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 20 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 80 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
この科目では予習段階、授業中、とにかく(ロジカルかつクリティカルに)考えることが重要です。
授業での発言内容についてはオン・タイムでフィードバックを行いながら、スキルを高めていきます。
レポートについては基本的にはクリティカルシンキングが的確に出来た上で結論が出せたりしているかを中心にレビューします。
The most important things for participants are thinking logically and critically in every situation from your preparation stage to on the class discussion stage. Your inputs will get direct review both from lecture and participants. Your report will be reviewed with how you can successfully argue critically and logically.
授業での発言内容についてはオン・タイムでフィードバックを行いながら、スキルを高めていきます。
レポートについては基本的にはクリティカルシンキングが的確に出来た上で結論が出せたりしているかを中心にレビューします。
The most important things for participants are thinking logically and critically in every situation from your preparation stage to on the class discussion stage. Your inputs will get direct review both from lecture and participants. Your report will be reviewed with how you can successfully argue critically and logically.
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
クリティカル・シンキングとは?What is Critical Thinking?
議論のセンター、ロジックとクリティカル・シンキングの関係
Where is the centre of discussion and how to be critical for the discussion
●使用するケース
武田薬品工業株式会社(20118):NUCBオリジナルケースヘンケル・ジャパン(2019):NUCBオリジナルケース
第2日(Day2)
合理的な結論に向かうためには?How to drive to reach logical goal.
フリップ・サイドとデビルズ・アドボケイト
Flip-side and Devil's advocate
●使用するケース
クラレ(2019):NUCBオリジナルケース株式会社想現グローバル(2015)A:NUCBオリジナルケース
株式会社想現グローバル(2015)B:NUCBオリジナルケース
片岡物産:NUCBオリジナルケース
成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 80 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 80 % |
予習レポート Preparation Report | 20 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
議論の質、貢献度を中心に評価をします。但し初期段階では発言回数も評価します。教科書 Textbook
- • 照屋華子「ロジカル/シンキング」東洋経済新報社(2001)978-4492531129
- • 照屋華子「ロジカル・シンキング練習帳」東洋経済新報社(2018)978-44925
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
教科書指定してもの以外は教室で必要に応じてご紹介いたします。まずは教科書、そして授業で説明される用語、フレームワークにいち早く習熟することを優先してください。
The side readings and reference materials/articles would be introduced on the classroom. Your first priority is to digest text book and classroom materials with gorgon, framework, etc.
The side readings and reference materials/articles would be introduced on the classroom. Your first priority is to digest text book and classroom materials with gorgon, framework, etc.
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
この科目を受講された方々の多くが実はクリティカル・シンキングは何か、どうすれば良いのかを知らないと同時に相手のクリティカルシンキングをどう受け止めたら良いのかがわかっていなかったことに気づいてくれています。それによって視野が変わったり、自信を持つことが出来るようになった、またはなれそうだというコメントを寄せてくれていることは大変嬉しく思います。
担当教員のプロフィール About the Instructor
伊藤 武彦 Takehiko Ito
名古屋商科大学大学院 研究科長補佐 教授 The NUCB Graduate School Associate Dean/Professor
http://mba.nucba.ac.jp/research/faculty/entry.html?u_bid=145&u_eid=13107
1991年早稲田大学商学部卒業。富士総合研究所入社、ベンチャー経営、マーサー・ジャパン名古屋オフィスヘッド、同 プリンシパルを経て㈱ライトマネジメントジャパンプリンシパル。2005年より名古屋商科大学大学院にて教壇に立ち、2008年同教授。
B.A. in Waseda Univ. (1991) M.B.A. in Durham University Business School (2000) Start working at NUCB as visiting lectular from 2005 and professor from 2008
主な職歴: Career History
1992 ~ 1995 みずほ総合研究所株式会社 MIzuho Research Institute Inc.
1995 ~ 1997 株式会社日本システムデザイン Nihon System Design Inc.
1997 ~ 2007 マーサー ジャパン株式会社 Mercer Japn Co.
2001 ~ 2003 株式会社アクシアム Axiom Co.
2007 ~ 2010 ライト・マネジメント・ジャパン株式会社 RIght Management Japan Co.
名古屋商科大学大学院 研究科長補佐 教授 The NUCB Graduate School Associate Dean/Professor
http://mba.nucba.ac.jp/research/faculty/entry.html?u_bid=145&u_eid=13107
1991年早稲田大学商学部卒業。富士総合研究所入社、ベンチャー経営、マーサー・ジャパン名古屋オフィスヘッド、同 プリンシパルを経て㈱ライトマネジメントジャパンプリンシパル。2005年より名古屋商科大学大学院にて教壇に立ち、2008年同教授。
B.A. in Waseda Univ. (1991) M.B.A. in Durham University Business School (2000) Start working at NUCB as visiting lectular from 2005 and professor from 2008
主な職歴: Career History
1992 ~ 1995 みずほ総合研究所株式会社 MIzuho Research Institute Inc.
1995 ~ 1997 株式会社日本システムデザイン Nihon System Design Inc.
1997 ~ 2007 マーサー ジャパン株式会社 Mercer Japn Co.
2001 ~ 2003 株式会社アクシアム Axiom Co.
2007 ~ 2010 ライト・マネジメント・ジャパン株式会社 RIght Management Japan Co.
Takehiko Ito is a Associate Dean/Professor of NUCB Business School and Councilor of Kurimoto Education Institute. He holds M.B.A. in Durham University Business School (U.K.) and B.A. in Waseda University (Japan). He is also a candidate of Ph.D. in Osaka University (Japan). He works approximately twenty years in business fields and had joined NUCB as a full time faculty. In business field, he achieved record breaking promotional track in Mercer, the largest human resource consulting company in the world, and Right Management, the third largest in the world. He played management role, including start-up e-recruiting company, more than twenty years and published four books in Japan. Takehiko Ito specializes leadership, sustainability, leadership development/assessment, presentation, human resource management as well as marketing heads role in the above two firms. He was also visiting professor role in South Africa, Zimbabwe, Lithuania and many guest speaker's opportunity in domestic/global conferences.
Refereed Proceedings
- (2020). Entrepreneur Social Responsibilities in Japanese companies. Case Study of two different type of companies.. Macao University Journal and Silk Road Project .Silk Road Project hosted by Macao University. 1. 3. Macao, China
- (2020). Sustainability in Undergraduate Business Education: Developing Talents for Our Sustainable Future. Academy of Management Proceedings .Academy of Management Annual Conference. 1. 3. Vancouver, Canada (due to COVID-19, will held through internet)
- (2019). ESR Case Study. Silk Road Entrepreneurship Education Network .Silk Road Entrepreneurship Education Network. 1. 2. Macao, China