授業名 | Creative Thinking |
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Course Title | Creative Thinking |
担当教員 Instructor Name | 澤谷 由里子(Yuriko Sawatani) |
コード Couse Code | EST212_G24V |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | Live Virtual |
単位 Credits | 1 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 入門科目0系 / Pre |
学位 Degree | Exed |
開講情報 Terms / Location | 2024 GSM ONLINE Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
この授業は、起業家理論、企業のケースに基づく議論と、フィールドワークによる実践的体験から成ります。この2本立てによって、創造性の理解を深め、現実の問題に対して、グループ活動の中で自ら創造的な活動を体験します。
This class consists of entrepreneurial theory, discussions based on corporate cases, and hands-on experience through fieldwork. Through these two sets, you will deepen your understanding of creativity and experience creative activities yourself in group activities for real problems.
授業の目的(意義) / Importance of this course
創造的なイノベーションはどのように作られるのでしょうか。AppleやSonyといった企業やスタートアップのイノベーション事例を通して、アイデアの源に迫ります。また、スタープアップ研究から導き出されたエフェクチュエーション法則を企業に適応する方法を検討します。
注意:本クラスは、実戦から学ぶことを重視しているため、知識や枠組みが与えられることを前提として参加する方には適合しません。
注意:本クラスは、実戦から学ぶことを重視しているため、知識や枠組みが与えられることを前提として参加する方には適合しません。
We will explore the source of ideas through case studies of innovation in companies such as Apple and Sony, as well as in startups. We will also examine how to adapt the effectuation laws derived from the Sturpup study to companies.
Note: This class emphasizes learning from real-world situations, so it is not suitable for participants who assume that they will be given knowledge and a framework.
Note: This class emphasizes learning from real-world situations, so it is not suitable for participants who assume that they will be given knowledge and a framework.
到達目標 / Achievement Goal
創造性の理解を深めること。企業の課題に対して、創造的な提案活動を体験すること。一連の議論と実践的な活動によって、自社の創造的な新規事業開発に対する理解を深めること。
To deepen your understanding of creativity. Experience creative proposal activities for corporate issues. To deepen your understanding of your company's creative new business development through a series of discussions and practical activities.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG2 Diversity Awareness
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG7 Global Perspective (GLP)
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG7 Global Perspective (GLP)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
創造性の知識、創造的な新規事業開発・問題解決のの実践的なプロセスの体験
注意:クラスはzoomで実施します。各自PCを準備し、有線イーサネットあるいはWifiの設定をしてください。クラス開始前に、必要なソフトウエアの導入・設定が必要な場合、それらを済ませてから参加してください。
注意:クラスはzoomで実施します。各自PCを準備し、有線イーサネットあるいはWifiの設定をしてください。クラス開始前に、必要なソフトウエアの導入・設定が必要な場合、それらを済ませてから参加してください。
Knowledge of creativity, the experience of the practical process of creative new business development and problem-solving
Note: You may use your own PC for group work. In that case, please bring a PC that can set Wifi. If you need to configure the required software before starting the class, please complete them before joining.
Note: You may use your own PC for group work. In that case, please bring a PC that can set Wifi. If you need to configure the required software before starting the class, please complete them before joining.
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
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インプット型 Traditional | 20 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 40 % |
フィールドメソッド Field Method | 40 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
課題:2日間の全てのアサインメントを1つのwordあるいはpptファイルにまとめ、金曜日夜12時までにクラスルームに提出
フィードバック方法:授業中の発表およびディスカッション
フィードバック方法:授業中の発表およびディスカッション
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
【セッション1】クリエイティビティの理解アップルはどのように新たな製品・市場を作りイノベーションを起こして来たのだろうか。クリエイティビティとは何か、何が難しいのか、どのように起きているのか、再現性のある方法はあるのかについて議論する。
ケース1:「アップルのデザイン哲学とイノベーション」
【セッション2】新規事業の創出
新しいコーヒー市場はどのように生まれたのでしょうか。スターバックス誕生を例に新事業創出のプロセスについて議論します。
使用ケース: Starbucks
【セッション3】新規事業の実現プロセス
アイスホテルはどのように生まれたのでしょうか。実現のプロセスについて議論します。
使用ケース: ICEHOTEL
【セッション4】手中の鳥とアフォーダブル・ロス
自分の手中の鳥とアフォーダブルロスの棚卸をする。
第2日(Day2)
【セッション5】創造性初期アイデアと実行について議論をします。
【セッション6】クレージー・キルト
クラフトビールのBrewDogははどのように生まれたのか。新事業創出のアイデアとプロセスについて議論します。
クラフトビールのスタートアップをを目指したBrewDogがどのように飛躍の機械を得たのか、それをどの様に活かしたのか議論します。
使用ケース: クラフトビールのスタートアップ: BrewDog創業期
【セッション7】自社への適応
自社の既存ビジネスに対して、それを破壊するアイデアや現在行っていない新規事業を考えます。グループで議論します。
グループワーク:既存ビジネス以外のアイデア創出(問題発見・解決型学習)
成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
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コールドコール Cold Call | 10 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 60 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 70 % |
予習レポート Preparation Report | 30 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
教科書 Textbook
- 配布資料
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
参照資料:なぜ起業家は「起業家的」なのか? https://bit.ly/3AQlmrm
参照論文: Sarasvathy, S., & Botha, H. (2022). Bringing People to the Table in New Ventures: An Effectual Approach. Negotiation Journal, 38(1), 11–34. https://doi.org/10.1111/nejo.12385
その他の資料は、授業時に適宜google driveで共有する
参照論文: Sarasvathy, S., & Botha, H. (2022). Bringing People to the Table in New Ventures: An Effectual Approach. Negotiation Journal, 38(1), 11–34. https://doi.org/10.1111/nejo.12385
その他の資料は、授業時に適宜google driveで共有する
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
アサインメントを明確に
担当教員のプロフィール About the Instructor
東京工業大学大学院総合理工学研究科システム科学専攻修了。東京大学大学院総合文化研究科博士課程修了(学術博士)。(株)日本IBM入社。情報技術の研究開発、サービス研究に従事。科学技術振興機構サービス科学プログラム(S3FIRE)フェロー、早稲田大学教授などを経て、15年9月より現職。経済産業省産業構造審議会商務流通情報分科会「情報経済小委員会」委員「サービス産業の高付加価値化に関する研究会」座長代理「攻めのIT投資評価指標策定委員会」委員等。早稲田大学ナノ・ライフ創新研究機構 客員上級研究員、INFORMS Service Scienceおよび情報処理学会の編集委員を兼務。主な著作:Global Perspectives on Service Science: Japan(共編著、Springer)、Serviceology for Designing the Future(共編著、Springer)
【専門分野】
イノベーションマネジメント、技術経営、サービスデザイン、サービスサイエンス
【専門分野】
イノベーションマネジメント、技術経営、サービスデザイン、サービスサイエンス
Dr. Yuriko Sawatani is a professor at Tokyo University of Technology. She received her Ph.D. at the University of Tokyo. She joined IBM, software research and development. After working at IBM's R&D strategy, she moved to IBM research as a strategist of personal systems. She was assigned to research strategy at IBM Thomas J. Watson Research Center, and started service research since 2005 by leading On Demand Innovation Services. She was appointed to a fellow at Japan Science and Technology Agency, and established service science research in Japan. She joined Waseda University in 2013, and had lectures at several universities, including Tokyo Institute of Technology. She wrote a book about service science and papers on service research management. She is active at service science communities (INFORMS Service Science, Society for Serviceology, Frontiers in service, Human Side of Service Engineering(HSSE)) and R&D management (Portland International Center for Management of Engineering and Technology (PICMET), The Japan Society for Science Policy and Research Management(JSSPRM)).
Main books: Global Perspectives on Service Science: Japan(Springer), Serviceology for Designing the Future(Springer)
blog: http://yurikos.blogspot.com/
Refereed Articles
- (2024) Choosing from Start-up to Scale-up in Craft Businesses. Japan Venture Business 43
- (2024) New human engagement-first governance approach in craft startups. The Human Side of Service Engineering
- (2022) Knowledge Resources and Design Activities’ Impact on Innovation Types. Journal of Innovation Management 10(2):
- (2020) Emerging Research Themes Integrating Design, Service, and Management Studies. NUCB Insight
- (2020) Research Approaches to Service Innovation: Organizational Perspectives. Advances in the Human Side of Service Engineering
Refereed Proceedings
- (2023). Research on the characteristics of internal entrepreneurial human resources through analysis of decision-making factors in new business projects. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Choosing to Scale Up Your Craft Business from Start-Up to Scale-Up. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Design in entrepreneurship: from a review of design and effectuation theory. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Effectual Governance from Start up to Scale up: Craft Beer BrewDog Case. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland
- (2023). When effectuation meets design: a case study with counterfactual analysis. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland