シラバス Syllabus

授業名 SME Business Turnaround Strategy
Course Title SME Business Turnaround Strategy
担当教員 Instructor Name 土屋 繼(Kei Tsuchiya)
コード Couse Code EST117_G24V
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format Live Virtual
単位 Credits 1
言語 Language JP
科目区分 Course Category 入門科目0系 / Pre
学位 Degree Exed
開講情報 Terms / Location 2024 GSM ONLINE Spring

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

ビジネス界や社会の発展をもたらす知識の創出を目的とします。
The goal is to create knowledge that will lead to the development of the business world and society.

授業の目的(意義) / Importance of this course

中小企業ターンアラウンド

中小企業のターンアラウンドは、多くの場合大企業のそれとは大きく異なる点が2つある。

1つは大企業である場合、バッドカンパニーが対象となることのがほとんどであるのに対して、中小企業の場合グッドカンパニーであってもオーナー交代によってその対象となりうる点である。この場合、経営改善というよりもバリューアップがイシューとなる。
もう1点は、大企業と異なり経営資源が限定的でそもそも打ち手が限られている点である。つまり選択肢がほぼない中で意思決定というよりもステークホルダーとの話し合いや事業・組織運営に時間を割く必要がある。

本講座では、中小企業に特化し、中小企業のターンアラウンドについてなるべく多くの論点に触れながら議論を深めていく。具体的には、経営資源の基本であるヒトモノカネの3要素を基本に中小企業ならではの限定された選択肢の整理、そして企業経営そのものについて、多くのケーススタディを通じて、手触り感がある学びを目的とする。
SME business turnarounds often differ from those of large companies in two significant ways.

The first is that, while most large companies are bad companies, even good companies can be subject to turnarounds in the case of SMEs due to a change in ownership. In this case, the issue is value enhancement rather than management improvement.

Another point is that, unlike large companies, SMEs have limited management resources and are limited in what they can do. In other words, with almost no options available, time must be devoted to discussions with stakeholders and business and organizational management rather than to decision-making.

In this course, we will focus on small and medium-sized enterprises (SMEs) and discuss the turnaround of SMEs, touching on as many issues as possible. Specifically, the course aims to provide a hands-on learning experience through a number of case studies on the three basic elements of management resources (people, money, and capital), the organization of limited options unique to SMEs, and corporate management itself.

到達目標 / Achievement Goal

本科目を学ぶことで、まずターンアラウンドについての理解を深め、実際にターンアラウンドを実践するために必要となるマネジメントイシューのエッセンスを学ぶことができます。

By studying this course, you will first deepen your understanding of turnarounds and learn the essence of management issues necessary to actually practice turnarounds.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG1 Critical Thinking
LG2 Diversity Awareness
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

ターンアラウンドに関する理解とその実践のためのマネジメントイシューの理解

Understanding of turnarounds and the management issues involved in implementing them

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 25 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 75 %
フィールドメソッド Field Method 0 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

本講義は、全日程をケースメソッドならびにワークショップで実施します。
使用ケースの提示と同時にレポートに関するアサインメントも提示します。
履修の前提条件として、1ケースあたり最低3時間の予習を行うものとします。
各ケースでのディスカッション後、簡単な解説時にディスカッションにおける発言のフィードバックを行います。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

セッション1
テーマ:ターンアラウンド パターン①
ケース:開講2週前に提示

セッション2
テーマ:ターンアラウンド パターン②
ケース:開講2週前に提示

●使用するケース
開講2週前に提示

第2日(Day2)

セッション3
テーマ:ターンアラウンド パターン③
ケース:開講2週前に提示

セッション4
テーマ:ターンアラウンド パターン④
ケース:開講2週前に提示

●使用するケース
開講2週前に提示

第3日(Day3)



第4日(Day4)



第5日(Day5)



第6日(Day6)



第7日(Day7)



成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 75 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 75 %
予習レポート Preparation Report 25 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 0 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 0 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 許斐義信「ケースブック事業再生」中央経済社(2012)978-4502462009

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

追って提示する

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

初年度のため該当なし

担当教員のプロフィール About the Instructor 

慶應義塾大学経済学部卒業、慶應義塾大学大学院経営管理研究科修士課程修了(MBA)。
米国コンサルティングファーム A.T.カーニーを経て、1999年よりベンチャー業界に従事。パッケージソフトウェア・ク ライアント端末・半導体・ネットワーク・Webメディア・携帯コンテンツなど、日本市場における広義のIT業界に幅広く関わり、2度のIPOを経験。
東証プライム上場サイボウズ株式会社子会社代表を経て、2011年よりインテリアデザイン・内装業界に転身し、総合内装会社の代表取締役に就任。2014年に広告代理店大手博報堂の傘下に入り、2016年6月に退任。2016年よりスタートアップ界隈に復帰し、現在、株式会社黒鳥社・株式会社承継代表取締役の他、業界を問わず数社の役員を務める。ビジネスモデル学会プリンシパル。
また2021年秋より大阪に本社を構える、創業四十数年となる日本サインの社長執行役に就任、事業再生にも携わる。また、2022年より公益財団法人スプリックス教育財団の評議委員に就任し、教育分野にも広く関わり、また2024年には新会社KTpartnersを設立し、事業再生やDXコンサルティングも手掛ける。

名古屋商科大学大学院マネジメント研究科 客員講師 
名古屋商科大学経営管理課程 客員講師
明治大学専門職大学院グローバル・ビジネス研究科 非常勤講師
東京国際工科専門職大学工科学部 非常勤講師

BA in economics from Keio University and MBA from Keio Business School.
After working at the US consulting firm A.T. Kearney, he has been involved in the start-up business since 1999. He has been involved in a wide range of IT industries in the Japanese market, including package software, client terminals, semiconductors, networks, Web media, and mobile phone apps, and has twice experienced IPO.
After working as a representative of a listed subsidiary of Cybozu Co., Ltd. on the Tokyo Stock Exchange, he turned into the interior design and interior industry in 2011 and assumed the position of representative director of a comprehensive interior company. In 2014 his company was acquired by Hakuhodo, a major advertising agency, and retired in 2016. After that, he returned to the start-up area and currently serves as the director of blkswn publishers, Inc. and also is engaged in several companies as a director.
In addition, he was appointed as the President and Chief Executive Officer of Nippon Sign, which was established more than 40 years ago and has its headquarters in Osaka.







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