授業名 | Family Business and Innovation |
---|---|
Course Title | Family Business and Innovation |
担当教員 Instructor Name | 横山 研治(Kenji Yokoyama) |
コード Couse Code | EST106_G25V |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | Live Virtual |
単位 Credits | 1 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 入門科目0系 / Pre |
学位 Degree | Exed |
開講情報 Terms / Location | 2025 GSM ONLINE Spring |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
ファミリービジネスは、所有と経営が直接的にあるいは間接的に連結する経営形態であり、世界的に一般的な経営形態である。しかし、ファミリービジネスは日本において最も発展した、と考えられている。確かに、日本には登録企業の95%以上がファミリービジネスであり、特に長寿企業の比率が高いことが知られている。また、その利益率も非ファミリー企業より有意に高いことも知られている。このような日本のファミリービジネスの特徴についてその理由を探ることをミッションとする。本学のミッションは、フロンティアスピリットを有するリーダーの育成であるが、この科目では、ファミリービジネス特有のフロンティアスピリットの精神を学び、高収益と長寿性を兼ね備えた企業を牽引する起業家としての必要な精神について学ぶ。
Family businesses are a management style in which ownership and management are directly or indirectly linked, and are a common management style worldwide. However, family businesses are thought to have developed most in Japan. Indeed, over 95% of registered companies in Japan are family businesses, and it is known that the proportion of long-lived companies is particularly high. It is also known that their profit margins are significantly higher than non-family businesses. Our mission is to explore the reasons for these characteristics of Japanese family businesses. Our university's mission is to develop leaders with a frontier spirit, and in this course, students will learn about the frontier spirit unique to family businesses, and the necessary entrepreneurial spirit to lead companies that combine high profitability and longevity.
授業の目的(意義) / Importance of this course
経営環境がめまぐるしく変化する経営環境においては、短期的な利益を優先する傾向が強く、そのような企業を導く経営者を高く評価する傾向がある。短期的な利益追求を否定する訳ではないが、それより重要であるのは、長期的に存続して地域経済に雇用を提供し続けることである。この授業では長寿性と高収益性を維持達成する経営について知ることが授業の重要性である。
In a business environment where things are changing rapidly, there is a strong tendency to prioritize short-term profits, and managers who lead such companies tend to be highly evaluated. We do not deny the pursuit of short-term profits, but what is more important is to survive for the long term and continue to provide jobs to the local economy. The importance of this class is to learn about management that achieves longevity and high profitability.
到達目標 / Achievement Goal
この授業では以下の2点をゴールとする。
1.ファミリービジネスの長寿性の要因を理解する。
2.ファミリービジネスの高収益性の要因を理解する。
1.ファミリービジネスの長寿性の要因を理解する。
2.ファミリービジネスの高収益性の要因を理解する。
This class has two goals:
1. Understand the factors that lead to the longevity of family businesses.
2. Understand the factors that lead to high profitability in family businesses.
1. Understand the factors that lead to the longevity of family businesses.
2. Understand the factors that lead to high profitability in family businesses.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG4 Effective Communication
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
ゴールで述べた長寿性と高収益性の要因を探り理解した結果として、学生は現在あるいは将来企業経営に携わる際、そのような要因を考慮した長寿性と高収益性を達成する企業経営ができるようになる。
As a result of exploring and understanding the factors behind longevity and high profitability as stated in the goal, students will be able to manage companies that achieve longevity and high profitability by taking those factors into account when they are involved in corporate management now or in the future.
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 40 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 60 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
学生は、事前に与えられるケースの質問事項についてアサインメントレポートを提出しなかればならない。そのように提出されたれレポートについては、それぞれ10点を満点として評価される。
Students are required to submit assignment reports on pre-given case questions. Each such report will be graded out of 10 marks.
Students are required to submit assignment reports on pre-given case questions. Each such report will be graded out of 10 marks.
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
09:20 - 10:00 グループディスカッション10:00 - 12:00 ケースディスカッション
12:10 - 14:00 ケースのテーマに関するコンセプト
14:30 - 16:00 ケースディスカッション
16:00 - 16:40 今日のまとめ
●使用するケース
ファミリービジネスのストラクチャーに関するケースファミリービジネスのガバナンスに関するケース
第2日(Day2)
09:20 - 10:00 グループディスカッション10:00 - 12:00 ケースディスカッション
12:10 - 14:00 ケースのテーマに関するコンセプト
14:30 - 16:00 ケースディスカッション
16:00 - 16:40 今日のまとめ
●使用するケース
ファミリービジネスのアントレプレナーシップに関するケースファミリービジネスのスチュワードシップに関するケース
成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
One element of the evaluation is class contribution. This can be broadly divided into quantitative contribution and qualitative contribution. Quantitative contribution is the number of times. Qualitative contribution elements can be divided into the following three. The first is factual understanding. The first question is usually devoted to understanding and confirming the facts of the case. The second is theorizing or conceptualizing of the phenomenon. Since the discussion develops by generalizing the phenomenon, theorizing or conceptualizing is required at this stage. Finally, the generalization of such theories or concepts and applying the generalized theories or concepts to other phenomena. Evaluation is also based on a pre-report. The evaluation criteria are, first, whether the report is written in the minimum number of characters that will be presented later. Next, whether the student has thought and written on his/her own. Finally, whether the student is thinking about it as if it were his/her own.
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 0 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 70 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 70 % |
予習レポート Preparation Report | 30 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
評価の一要素はクラス貢献である。これは大きくは、量的貢献と質的貢献に分けられる。量的貢献は回数である。質的貢献の要素は、以下の3つに分けられる。ひとつは、事実把握である。質問の最初は通常ケースの事実に関する理解と確認に当てられる。ふたつめは、事象の理論化あるいは概念化である。議論は事象を一般化することにより展開されるのでこの段階では理論化したり概念化することは要求される。最後は、そのような理論や概念の一般化された一般化された理論や概念を他の事象に応用して考えることである。評価はまた事前のレポートによっても行われる。この評価基準は、まず後日発表される最低文字数以上の記載がなされているかである。つづいて自分で思考し記載しているかである。最後は自分のこととして考えているかである。One element of the evaluation is class contribution. This can be broadly divided into quantitative contribution and qualitative contribution. Quantitative contribution is the number of times. Qualitative contribution elements can be divided into the following three. The first is factual understanding. The first question is usually devoted to understanding and confirming the facts of the case. The second is theorizing or conceptualizing of the phenomenon. Since the discussion develops by generalizing the phenomenon, theorizing or conceptualizing is required at this stage. Finally, the generalization of such theories or concepts and applying the generalized theories or concepts to other phenomena. Evaluation is also based on a pre-report. The evaluation criteria are, first, whether the report is written in the minimum number of characters that will be presented later. Next, whether the student has thought and written on his/her own. Finally, whether the student is thinking about it as if it were his/her own.
教科書 Textbook
- 配布資料
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
Justin B. Craig and Ken Moores, Leading Family Business - Best Practices for Long-Term Stewardship,
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
今回が初めての開講科目である。
This is the first time this subject is being offered.
This is the first time this subject is being offered.
担当教員のプロフィール About the Instructor
Professor Dr. Kenji Yokoyama attained a bachelor of economics at Waseda University and a doctor of management later. His specialties are international trade practices and strategic management. He wrote more than 50 paper articles for PRJs and made more than 40 academic presentations about these areas. With his academic contribution, he was awarded the "International Trade Promotion Award" twice in 1992 and 1995, and the "Foreign Trade Academy Award" in 2002. He has been active in promoting multi-cultural education not only in Japan but also in the entire Asia Pacific area. For these activities, he was nominated and shortlisted for the Asia Contribution Award and the Asia Future Award three times in a raw from 2019 to 2020.
(実務経験 Work experience)
Before joining NUCB Business School, he had worked for Ritsumeikan Asia Pacific University (APU) for 21 years. He was one of the founders of APU. He took the positions of an Associate Dean for Academic Affairs, Dean for Admissions, Dean for Student Affairs, Dean for School of Management, Advisor to President and Vice-President during the 21 years. He was President of the AAPBS (Association of Asia Pacific Business Schools) and is now the advisor to the president. He is also the Vice-Chair of the Business School Committee at JUAA. He has been working for various public organizations as head of committees and so forth.
Refereed Articles
- (2024) Impact of AACSB Accreditation on Education Quality: Perception of Faculty in an Accredited School in Japan. International Journal of Educational Management
- (2016) Source of Economic Growth in Ethiopia: An Application of Vector Error Correction Model. Australian Academy of Business and Economics Review (AABER) 2(4):
Refereed Proceedings
- (2025). Consumer Animosity and Boycott Dynamics in Emerging Market: Evidence from Egypt and Implications for Global Business Strategies. IBIMA Conference Proceedings .44th IBIMA Conference in Glanada. 1. 2. Glanada, Spain