シラバス Syllabus

授業名 Design Thinking Bootcamp
Course Title Design Thinking Bootcamp
担当教員 Instructor Name 澤谷 由里子(Yuriko Sawatani)
コード Couse Code CLD204_G22V
授業形態 Class Type 講義 Regular course
授業形式 Class Format Live Virtual
単位 Credits 2
言語 Language JP
科目区分 Course Category 発展科目300系 / Advanced & Specialized
学位 Degree Exed
開講情報 Terms / Location 2022 GSM ONLINE Fall

授業の概要 Course Overview

Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement

新規事業に対して定量的分析およびそれらに基づく予測だけでは、現在の不確実性が高い状況では十分ではありません。この授業では、それらを補完する質的調査と分析を活用し、人間中心デザインの本質を探ります。
Quantitative analysis and prediction based on quantitative analysis is not enough for new projects in today's uncertain situation. In this class, we will explore the essence of human-centered design by utilizing qualitative research and analysis to complement these methods.

授業の目的(意義) / Importance of this course

この授業は、論文を活用した最先端の理論を基礎にした議論と、フィールドワークによる実践的体験から成ります。この2本立てによって、デザイン思考の理解を深め、現実の問題に対して、自ら創造的な提案を創ることを体験します。
【注意】参加人数を8チーム40名以下で実施します。人数制限が出る可能性があります。
This class consists of discussions based on cutting-edge theory using papers and practical experience through fieldwork. Through this two-pronged approach, students will deepen their understanding of design thinking and experience creating their own creative proposals for real-world problems.
Note: The number of participants is designed to be no more than 40 people in 8 teams. There is a possibility that the number of participants will be limited.

到達目標 / Achievement Goal

デザイン思考の理解を深めること。一連のプロセスを実践することで、デザイン思考を体感すること。
自分の体験に基づき、デザイン思考の手法を試し、他のメンバーとコミュニケーションができるようになること。

To deepen the understanding of design thinking. To be able to experience design thinking by practicing a series of processes. To be able to try out design thinking methods and communicate with other members based on your own experiences.

本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals

*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。

LG2 Diversity Awareness
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)

受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes

デザイン思考の用語、デザイン思考のプロセス、エスノグラフィー調査・分析の体験
注意:本クラスは、実戦から学ぶことを重視しているため、知識や枠組みが与えられることを前提として参加する方には適合しません。また、ある程度の基礎知識はご自身のこれまでの体験・学習で取得済みであることを前提とします。今回デザイン思考について初めて学ぶ方は、課題の書籍を読み込んできてください。

Design Thinking Terminology, Design Thinking Process, Ethnographic Research and Analysis Experience
Note: This class is not suitable for those who participate on the assumption that they will be given knowledge or a framework, as the emphasis is on learning from actual practice. It is also assumed that you have already acquired some basic knowledge through your own experiences and learning. If you are new to design thinking, please read the assigned book.

SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals

Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)

教育手法 Teaching Method

教育手法 Teaching Method % of Course Time
インプット型 Traditional 20 %
参加者中心型 Participant-Centered Learning ケースメソッド Case Method 20 %
フィールドメソッド Field Method 60 %
合計 Total 100 %

事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods

課題:2日間(Day1とDay2、あるいはDay3とDay4)のアサインメントを1つのwordあるいはpptファイルにまとめ、授業の始まる週の金曜日夜12時までにクラスルームに提出
フィードバック方法:授業中の発表およびディスカッション
注意:クラスはzoomで実施します。各自PCを準備し、有線イーサネットあるいはWifiの設定をしてください。クラス開始前に、必要なソフトウエアの導入・設定が必要な場合、それらを済ませてから参加してください。

授業スケジュール Course Schedule

第1日(Day1)

Day1 10:00-10:10 オープニング
10:10-12:00 Session 1.デザイン思考の理解
12:00-13:00 ランチ
13:00- 14:50 Session 2. 問題提示
14:50-15:00 ブレイク
15:00-16:30 Session 3. チーム作成・マクロ調査計画
16:30-16:40 今日の気づき

第2日(Day2)

Day2 10:00-12:00 Session 4. モビリティの未来
12:00-13:00 ランチ
13:00-14:50 Session 5. 調査共有・問いをたてる
14:50-15:00 ブレイク
15:00-16:30 Session 6. 発表・エスノグラフィー計画
16:30-16:40 今日の気づき

第3日(Day3)

Day3 9:00-9:30 オープニング
9:30-14:00 Session 7.エスノグラフィー分析
12:00-13:00 ランチ
14:00- 14:50 Session 8. エスノグラフィー発表
14:50-15:00 ブレイク
15:00-16:30 Session 9. ペルソナ設定・スキット
16:30-17:00 今日の気づき

第4日(Day4)

Day4 9:20-10:00 Session 10. ペルソナ・アイデア再考
10:00-14:50 Session 11. サービスシステム・MVP
12:00-13:00 ランチ
14:50-15:00 ブレイク
15:00-16:30 Session 12. 最終発表
16:30-16:40 今日の気づき

第5日(Day5)



第6日(Day6)



第7日(Day7)



成績評価方法 Evaluation Criteria

*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment Weights
コールドコール Cold Call 0 %
授業内での挙手発言 Class Contribution 60 %
クラス貢献度合計 Class Contribution Total 60 %
予習レポート Preparation Report 20 %
小テスト Quizzes / Tests 0 %
シミュレーション成績 Simulation 0 %
ケース試験 Case Exam 0 %
最終レポート Final Report 20 %
期末試験 Final Exam 0 %
参加者による相互評価 Peer Assessment 0 %
合計 Total 100 %

評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria

使用ケース一覧 List of Cases

    ケースは使用しません。

教科書 Textbook

  • 配布資料

参考文献・資料 Additional Readings and Resource

デザイン思考が初めての方にお勧め書籍:ティム・ブラウン (著), Tim Brown (著), 千葉 敏生 (翻訳)「「デザイン思考が世界を変える〔アップデート版〕: イノベーションを導く新しい考え方」 」ハヤカワ・ノンフィクション文庫(2019) 978-4152098931
参考資料:フィールドワークの技法―問いを育てる、仮説をきたえる、佐藤 郁哉 、新曜社 (February 22, 2002)、ISBN-10 4788507889、ISBN-13 978-4788507883

授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation

人数は40名以下が妥当

担当教員のプロフィール About the Instructor 

東京工業大学大学院総合理工学研究科システム科学専攻修了。東京大学大学院総合文化研究科博士課程修了(学術博士)。(株)日本IBM入社。情報技術の研究開発、サービス研究に従事。科学技術振興機構サービス科学プログラム(S3FIRE)フェロー、早稲田大学教授などを経て、15年9月より現職。経済産業省産業構造審議会商務流通情報分科会「情報経済小委員会」委員「サービス産業の高付加価値化に関する研究会」座長代理「攻めのIT投資評価指標策定委員会」委員等。早稲田大学ナノ・ライフ創新研究機構 客員上級研究員、INFORMS Service Scienceおよび情報処理学会の編集委員を兼務。主な著作:Global Perspectives on Service Science: Japan(共編著、Springer)、Serviceology for Designing the Future(共編著、Springer)
【専門分野】
イノベーションマネジメント、技術経営、サービスデザイン、サービスサイエンス

Dr. Yuriko Sawatani is a professor at Tokyo University of Technology. She received her Ph.D. at the University of Tokyo. She joined IBM, software research and development. After working at IBM's R&D strategy, she moved to IBM research as a strategist of personal systems. She was assigned to research strategy at IBM Thomas J. Watson Research Center, and started service research since 2005 by leading On Demand Innovation Services. She was appointed to a fellow at Japan Science and Technology Agency, and established service science research in Japan. She joined Waseda University in 2013, and had lectures at several universities, including Tokyo Institute of Technology. She wrote a book about service science and papers on service research management. She is active at service science communities (INFORMS Service Science, Society for Serviceology, Frontiers in service, Human Side of Service Engineering(HSSE)) and R&D management (Portland International Center for Management of Engineering and Technology (PICMET), The Japan Society for Science Policy and Research Management(JSSPRM)).
Main books: Global Perspectives on Service Science: Japan(Springer), Serviceology for Designing the Future(Springer)
blog: http://yurikos.blogspot.com/

Refereed Articles

  • (2022) Knowledge Resources and Design Activities’ Impact on Innovation Types. Journal of Innovation Management 10(2):
  • (2020) Research Approaches to Service Innovation: Organizational Perspectives. Advances in the Human Side of Service Engineering
  • (2020) Emerging Research Themes Integrating Design, Service, and Management Studies. NUCB Insight
  • (2016) CROWDSOURCING : VALUE CO-CREATION UTILIZING ON-LINE DISTRIBUTED RESOURCES. Hitotsubashi Business Review AUT, pp.40-53.
  • (2016) Analysis and Findings on Innovation Creation Methodologies. ICServ selected papers

Refereed Proceedings

  • (2023). Research on the characteristics of internal entrepreneurial human resources through analysis of decision-making factors in new business projects. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
  • (2023). Choosing to Scale Up Your Craft Business from Start-Up to Scale-Up. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
  • (2023). Design in entrepreneurship: from a review of design and effectuation theory. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
  • (2023). Effectual Governance from Start up to Scale up: Craft Beer BrewDog Case. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland
  • (2023). When effectuation meets design: a case study with counterfactual analysis. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland






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