授業名 | Managerial Accounting & Control |
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Course Title | Managerial Accounting & Control |
担当教員 Instructor Name | 古賀 健太郎(Kentaro Koga) |
コード Couse Code | BIP206_G22T |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | On Campus |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 応用科目200系 / Applied |
学位 Degree | MBA |
開講情報 Terms / Location | 2022 GSM Tokyo Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
当該講義は、名古屋商科大学のミッションに立脚していています。具体的には、ビジネスや社会を発展させる知識を敷衍して論じます。さらに、本講義はビジネスの指導者が無理なく、社会的な規範に則って、良い業績を上げるために役立ちます。
The present course stands on the NUCB mission statement. Specifically, the course contributes to dissemination of knowledge that develops the businesses and the societies. Furthermore, the course helps the business leaders guide the firms (corporations) to deliver the performance without any distortion and, thereby, ethically.
授業の目的(意義) / Importance of this course
当該講義は、財務会計の初級の科目を引き継ぎ、さらに、発展させます。ただし、外部の利益関係者(例 資本市場の投資家、銀行、原材料供給者、顧客、政府)に情報を提供する財務会計とは対照的に、内部の利益関係者(例 経営層、中間管理職、様々な経営機能を担う一般従業員)が意思決定を下すための会計情報を対象にします。つまり、管理会計と経営管理とを論じます。
The present course builds on and extends the introductory financial accounting course. In contrast to the introductory course of financial accounting that provides information to the organization’s external stakeholders (e.g., capital market investors, loan providers, potential takeover acquirers, materials and parts suppliers, customers and the government), this course focuses exclusively on the accounting information that serves the internal stakeholders (i.e., top management, middle management, and shop-floor employees in different business functions) in order to facilitate and guide their decisions. Specifically, the course covers the issues of management accounting and control.
到達目標 / Achievement Goal
第一に、当該講義は、多くの教科書が扱うような管理会計と経営管理との基本概念や枠組みでなく、企業経営の現場で日常的に触れられる、最新の手法(例、標準原価計算、活動基準原価計算、、組織設計における業績評価、EVA®)を論じます。第二に、管理会計と経営管理とについての一般論ではなく、個別の手法についての具体論を提示します。第三に、学問的な概念や枠組みでなく、実務への適用や実践を問う事例を扱います。第四に、会計の練習問題でなく、個別の手法の強み弱みとが分かる事例を扱います。最後に、普遍的な実践よりも、日本企業を支える経営について触れます。
Firstly, the present course covers innovative management accounting and control tools that have become management jargons (e.g., standard costing, activity-based costing, performance evaluationupon organizational architecture, Economic Value Added®), rather than the basic concepts and frameworks common in most textbooks. Secondly, this course collects independent tools rather than integrates the management accounting and control template. Thirdly, this course emphasizes cases that address application and implementation issues rather than explains the basic concepts and frameworks. Fourthly, this course uses real world cases that highlight the strengths and weaknesses of each tool rather than hypothetical cases that build accounting literacy. Lastly, this course includes cases that highlight Japanese control practices rather than cases that cover universal execution.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG1 Critical Thinking
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG3 Ethical Decision Making
LG4 Effective Communication
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
当該講義を履修した学生は、以下の点を習得できます。
• 企業経営の現場で日常的に触れられる、最新の管理会計や経営管理の手法についての知識
• 管理会計や経営管理の手法を、企業経営に適用するための技法や姿勢
• 日本に由来する管理会計や経営管理の手法が日本企業を支えていることの理解
• 企業経営の現場で日常的に触れられる、最新の管理会計や経営管理の手法についての知識
• 管理会計や経営管理の手法を、企業経営に適用するための技法や姿勢
• 日本に由来する管理会計や経営管理の手法が日本企業を支えていることの理解
By the end of the present course, the students will be able to:
• Learn innovative management accounting and control tools that have become management jargons.
• Develop skills to apply a management accounting and control tool in the real business.
• Understand how Japanese management accounting and control tools sustain Japanese business practice.
• Learn from one another.
• Learn innovative management accounting and control tools that have become management jargons.
• Develop skills to apply a management accounting and control tool in the real business.
• Understand how Japanese management accounting and control tools sustain Japanese business practice.
• Learn from one another.
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 40 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 60 % |
フィールドメソッド Field Method | 0 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
The lecturer teaches both the lecture and case discussion parts of each session interactively. The lecturer encourages active class contribution among students by asking questions and commenting on other students’ ideas. Although the lecturer leads the interactions, students should learn the discovery process in which they actively resolve the issues amongst themselves, and not passively wait for an “answer.” Between Days 2 and 3, the lecturer informs each student of the interim class contribution grade so that he or she can improve in Days 2 and 3.
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
• 講義要綱• 管理会計・経営管理の革新
合わせて、本講義でケースを分析するのに、求められる視点も明らかにします。
• 標準原価計算の手法
原価計算にはいくつかの方法があります。多くの企業が採用する標準原価計算の手法を講義して、簡単な計算問題で理解を深めます。
●使用するケース
Measuring Manufacturing Performance: A New Challenge for Managerial Accounting Research <ケースブックがダウンロードする方法を説明する。第2日(Day2)
• 原価計算を用いた意思決定会計情報は、事業の経済的な現実を描写し、有効な意思決定に役立てます。会計情報は、その提供によって自分の意思決定を支援する機能と、自分以外の他の従業員の業績を評価して彼らの意思決定を誘導する機能とを担います。ここでは、情報の提供により意思決定を支援する機能に焦点を当て、会計情報の内、原価計算を用いて意思決定を下すことを習得するために、「ヒルトン工業」を議論します。
• 標準原価計算の適用
多くの企業が採用する標準原価計算を適用し、さらに標準原価計算を意思決定に結びつけることを習得するために、"Compagnie du Froid, S.A."を議論します。
●使用するケース
ヒルトン工業Compagnie du Froid, S.A.<ケースブックに邦訳>
第3日(Day3)
• 活動基準原価計算多く企業が採用する標準原価計算に代わって、最近、活動基準原価計算が提唱されています。どうして活動基準原価計算が標準原価計算よりも意思決定を有効に支援するかを講義します。この講義に基づいて、実際に有効な意思決定を下すことや、最適な原価計算の方法を選ぶことを習得するために、"Lehigh Steel"を議論します。
• 三足による組織設計
会計情報が、自分以外の他の従業員の業績を評価して彼らの意思決定を誘導しても、有効な意思決定が導かれるとあ限りません。合わせて、暗黙知をいかすように権限を付与し、報酬を連動させなければなりません。この組織設計の三足を講義します。この講義に基づいて、三足による組織設計を適用することを習得するために、「バーチ・ペーパー」を議論します。
●使用するケース
Lehigh Steel<ケースブックに邦訳>バーチ・ペーパー
第4日(Day4)
• Economic Value Added®会計情報が担う、業績を評価して従業員の意思決定を誘導する機能に焦点を当てて、米国のコンサルティング会社Stern Stuartが開発したEconomic Value Added®が投資の意思決定に及ぼす影響について講義します。この講義に基づいて、戦略から考えて望まれる意思決定を誘導するために会計情報を用いることを習得するために、「たゆまざる旭硝子の改革: EVAの導入」を議論します。
• 最新の各手法の強みと弱み
この科目を総括するために、習得した管理会計やマネジメント・コントロールの各手法で、学生が、現在(以前、勤めていた)組織(例 企業)に、今後導入したいたいものを挙げることによって、それぞれの強みと弱みとを抽出します。
●使用するケース
たゆまざる旭硝子の改革: EVAの導入成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
• 具体性(具体例、数値、体験)
• 整合性(問題と解決方法、他の発言に関連付ける)
• 既成の考え方を超えること
• 概念・枠組みの応用(例 組織設計の三原則)
• 大局観
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 5 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 45 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 50 % |
予習レポート Preparation Report | 0 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 50 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
授業内での挙手発言と最終レポートとでは、以下の点で採点します。• 具体性(具体例、数値、体験)
• 整合性(問題と解決方法、他の発言に関連付ける)
• 既成の考え方を超えること
• 概念・枠組みの応用(例 組織設計の三原則)
• 大局観
教科書 Textbook
- 配布資料
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
特になし。
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
担当する教員は、この科目を2021年度に教えました。学生達の示唆を取り入れて、内容を修正します。
担当教員のプロフィール About the Instructor
東京大学経済学部経済学科を卒業、米国コロンビア大学経営大学院でMBA(修士課程)を修了、米国ハーバード大学経営管理大学院でDBA(博士号)を取得。
2021年より名古屋商科大学。以前の教職は、一橋大学(2009年-2021年)、米国イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校(2002年-2009年)、早稲田大学(1998年-2001年)。イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校では、経営学部の最優秀教授賞(2005年)、会計学科長賞(2005年)、同学の優秀教授賞(2002年-2006年、2008年、2009年の各年)を受賞。
実務家が会計情報を用いて、どのように意思決定したり、従業員を動機付けるかを実証的に研究する。特に、企業統治における会計情報の役割、戦略の変革を導くバランスト・スコアカード、原価計算と意思決定との相互作用、製品開発の中での原価企画に関心をもつ。これまで、カメラ、家電、銀行産業を調査した。1998年に戦略経営学会/マッキンゼーの優秀論文賞を受賞。
2021年より名古屋商科大学。以前の教職は、一橋大学(2009年-2021年)、米国イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校(2002年-2009年)、早稲田大学(1998年-2001年)。イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校では、経営学部の最優秀教授賞(2005年)、会計学科長賞(2005年)、同学の優秀教授賞(2002年-2006年、2008年、2009年の各年)を受賞。
実務家が会計情報を用いて、どのように意思決定したり、従業員を動機付けるかを実証的に研究する。特に、企業統治における会計情報の役割、戦略の変革を導くバランスト・スコアカード、原価計算と意思決定との相互作用、製品開発の中での原価企画に関心をもつ。これまで、カメラ、家電、銀行産業を調査した。1998年に戦略経営学会/マッキンゼーの優秀論文賞を受賞。
Professor Kentaro Koga received the Bachelor of Economics from the University of Tokyo, the Master of Business Administration from Columbia University in the US, and the Doctor of Business Administration from Harvard University in the US.
Professor Koga joined the NUCB in 2021. He also taught at Hitotsubashi University (1998-2021), the University of Illinois at Urbana-Champaign (2002-2009) in the US and Waseda University (1998-2001). At the University of Illinois at Urbana-Champaign, he won the College of Business Alumni Excellence-in-Teaching Award (2005) and the Accountancy Department Head’s Award (2005) and entered the Incomplete List of Teachers Ranked As Excellent by Their Students (2002-2006, 2008, 2009, respectively).
Professor Koga conducts empirical research on how managers use accounting information to make decisions and motivate employees. In particular, he is interested in the contribution of accounting information to corporate governance, the balanced scorecard that initiates strategic innovation, the interrelationship between cost systems and management decisions, and the practice of target costing during the product development process. He has studied firms in the camera, electronics and banking industries. In 1998, Professor Koga won the Strategic Management Society/McKinsey Best Conference Paper Prize (Honorable Mention).
(実務経験 Work experience)
株式会社電通グループの取締役、監査役(2012年-2022年)、株式会社りそな銀行の監査役(2013年-2019年)、株式会社三菱総合研究所の経営コンサルタント(1985年-1991年)。
Professor Koga served as the director and the audit and supervisory committee member of Dentsu Group Inc. (2012-2022) and the corporate auditor of Resona Bank, Ltd. (2013-2019). He worked as a management consultant for Mitsubishi Research Institute, Inc. (1985-1991).
Refereed Articles
- (2020) Strategy emergence through interactive control systems: Evidence from executive meetings. The Journal of Cost Accounting Research 44(2):