授業名 | Service Innovation |
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Course Title | Service Innovation |
担当教員 Instructor Name | 澤谷 由里子(Yuriko Sawatani) |
コード Couse Code | BIP201_G22N |
授業形態 Class Type | 講義 Regular course |
授業形式 Class Format | On Campus |
単位 Credits | 2 |
言語 Language | JP |
科目区分 Course Category | 基礎科目100系 / Basic |
学位 Degree | MBA |
開講情報 Terms / Location | 2022 GSM Nagoya Fall |
授業の概要 Course Overview
Misson Statementとの関係性 / Connection to our Mission Statement
この授業は、サービス理論と企業のケースに基づく議論と、フィールドワークによる実践的体験から成ります。この2本立てによって、サービスイノベーションの理解を深め、現実の問題に対して、自ら創造的なサービスイノベーションを創ることを体験します。
This class consists of discussions based on service theory and corporate cases, and hands-on experience through fieldwork. Through these two methods, you will deepen your understanding of service innovation and experience creating creative service innovation yourself for real problems.
授業の目的(意義) / Importance of this course
デジタル化、オープン化、複雑化によって、新しいビジネスが誕生しています。本コースでは、小売、モビリティサービス、製造業のサービス化、新市場に関するサービスイノベーション事例を多様な視点で議論します。また、それらの共通点や差異をあぶり出し、サービスイノベーションのパターンを議論します。そして、自社のイノベーションへの活用を試みます。
注意:英語ケースが含まれています。グループワークの際、各自のPCを使用する可能性があります。その場合には、Wifiの設定ができるPCを持参してください。クラス開始前に、必要なソフトウエアの設定が必要な場合、それらを済ませてから参加してください。
注意:英語ケースが含まれています。グループワークの際、各自のPCを使用する可能性があります。その場合には、Wifiの設定ができるPCを持参してください。クラス開始前に、必要なソフトウエアの設定が必要な場合、それらを済ませてから参加してください。
Due to the digitization, openness, and the complexity of society, new businesses are born. In this course, we discuss various cases of service innovation concerning retail, mobility service, manufacturing service of the manufacturing industry, and new markets from various perspectives. Also, we examine these common points and differences and discuss the pattern of service innovation. Then you utilize it for the innovation of your company.
Note: You may use your own PC for group work. In that case, please bring a PC that can set Wifi. If you need to configure the required software before starting the class, please complete them before joining.
Note: You may use your own PC for group work. In that case, please bring a PC that can set Wifi. If you need to configure the required software before starting the class, please complete them before joining.
到達目標 / Achievement Goal
サービスイノベーションの理解を深めること。企業の課題に対して、サービスイノベーション視点の提案活動を体験すること。一連の議論と実践的な活動によって、自社のサービスイノベーションに対する理解を深めること。
Deepen your understanding of your service innovation through a series of discussions and hands-on activities.
本授業の該当ラーニングゴール Learning Goals
*本学の教育ミッションを具現化する形で設定されています。
LG2 Diversity Awareness
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG7 Global Perspective (GLP)
LG5 Executive Leadership (EMBA)
LG6 Innovative Leadership (MBA)
LG7 Global Perspective (GLP)
受講後得られる具体的スキルや知識 Learning Outcomes
サービスイノベーションの知識、サービスイノベーション開発の実践的なプロセスの体験
Knowledge of service innovation, the experience of the practical process of service innovation development
SDGsとの関連性 Relevance to Sustainable Development Goals
Goal 4 質の高い教育をみんなに(Quality Education)
教育手法 Teaching Method
教育手法 Teaching Method | % of Course Time | |
---|---|---|
インプット型 Traditional | 20 % | |
参加者中心型 Participant-Centered Learning | ケースメソッド Case Method | 60 % |
フィールドメソッド Field Method | 20 % | 合計 Total | 100 % |
事前学修と事後学修の内容、レポート、課題に対するフィードバック方法 Pre- and Post-Course Learning, Report, Feedback methods
課題:Day1とDay2の2日分のアサインメントを1つのword, pptあるいはpdfなど通常のPCで可読なファイルにまとめ、Day1の前日の金曜日夜12時までにクラスルームに提出。Day3とDay4の2日分のアサインメントについては同様に、Day3の前日の金曜日夜12時までにクラスルームに提出。
フィードバック方法:授業中の発表およびディスカッション
フィードバック方法:授業中の発表およびディスカッション
授業スケジュール Course Schedule
第1日(Day1)
【セッション1-2】経済のサービス化-1, 2なぜ新規事業を立ち上げるのは難しいのか?それを打開するためにどのようにすればいいのか?新規事業とサービス化に対するIBMのアクションからどんなヒントが得られるか。
ケース1:「IBMの企業再建」
ケース2:「IBMの新事業創出(A)」
補助資料:「サービス・サイエンスの可能性」
【セッション3】オープンイノベーションの活用
レゴは2004年に倒産の危機にあった。2008年からオープンイノベーションを活用した製品開発に取り組んだ。これからユーザーコミュニティとの連携はどのようなアプローチを取るべきかについて議論する。
ケース3:「レゴ」
補助資料:「クラウドソーシング オンライン分散型資源を生かす価値共創マネジメント」
第2日(Day2)
【セッション4】サービスデザインIDEOのサービスデザインの手法・プロセスについて事例をもとに理解する。
ケース4:「IDEO: 人間中心のサービスデザイン」
【セッション5】デジタル戦略
デジタル戦略の成功と失敗を分けるのは何か。アマゾンの事例から考える。
ケース5(英語):「Successes and Failures of Amazon’s Growth Strategies: Causes and Consequences」
【セッション6】コロナウイルスの影響-1
調査・問題設定・仮説構築
グループワーク:現状認識・問題発見(問題発見・解決型学習)
ケース6:「Jobs to Be Done:顧客のニーズを見きわめよ」
第3日(Day3)
【セッション7】インターネット時代のビジネス変革リアル店舗とオンライン事業、これからの覇者はだれなのか?大型店舗リーダーとスタートアップのアマゾンの戦略を通じてインターネット時代のビジネスを議論する。
ケース7:「オンラインの覇者(A):バーンズ・アンド・ノーブル対アマゾン・ドット・コム」
【セッション8】プラットフォーム戦略
インテュイットの製品戦略の変化について議論する。
ケース8:「インテュイットのクイックブックス:製品からプラットフォームへ」
【セッション9】コロナウイルスの影響-2
グループワーク:仮説検証・問題設定・問題解決(問題発見・解決型学習)
第4日(Day4)
【セッション10】ビジネスモデルの転換リクルートがどのように自社のビジネスを破壊し新しいビジネスを立ち上げているのか見ていく。
ケース9:「リクルート:データ活用による価値創造」
【セッション11】サービス業のIoT化
「ヘアカットだけでいいのでは?」1996年、QBハウスはヘアカット専門店としてスタートした。10分1,000円という顧客に対する革新的な価値提案を実現するための施策は何か。
ケース10:「IoT導入企業の事例(キュービーネット株式会社QB Net Co.,Ltd. )」
【セッション12】コロナウイルスの影響-3
検証・問題解決・最終発表
グループワーク:検証・問題解決(問題発見・解決型学習)
成績評価方法 Evaluation Criteria
*成績は下記該当項目を基に決定されます。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
*クラス貢献度合計はコールドコールと授業内での挙手発言の合算値です。
講師用内規準拠 Method of Assessment | Weights |
---|---|
コールドコール Cold Call | 10 % |
授業内での挙手発言 Class Contribution | 60 % |
クラス貢献度合計 Class Contribution Total | 70 % |
予習レポート Preparation Report | 30 % |
小テスト Quizzes / Tests | 0 % |
シミュレーション成績 Simulation | 0 % |
ケース試験 Case Exam | 0 % |
最終レポート Final Report | 0 % |
期末試験 Final Exam | 0 % |
参加者による相互評価 Peer Assessment | 0 % |
合計 Total | 100 % |
評価の留意事項 Notes on Evaluation Criteria
教科書 Textbook
- 配布資料
参考文献・資料 Additional Readings and Resource
資料は事前にケースとともに共有するか、授業中にgoogle driveで共有する。
授業調査に対するコメント Comment on Course Evaluation
オフラインでも授業は実施可能。オンラインツールを活用することによって、板書を見やすくする。
担当教員のプロフィール About the Instructor
東京工業大学大学院総合理工学研究科システム科学専攻修了。東京大学大学院総合文化研究科博士課程修了(学術博士)。(株)日本IBM入社。情報技術の研究開発、サービス研究に従事。科学技術振興機構サービス科学プログラム(S3FIRE)フェロー、早稲田大学教授などを経て、15年9月より現職。経済産業省産業構造審議会商務流通情報分科会「情報経済小委員会」委員「サービス産業の高付加価値化に関する研究会」座長代理「攻めのIT投資評価指標策定委員会」委員等。早稲田大学ナノ・ライフ創新研究機構 客員上級研究員、INFORMS Service Scienceおよび情報処理学会の編集委員を兼務。主な著作:Global Perspectives on Service Science: Japan(共編著、Springer)、Serviceology for Designing the Future(共編著、Springer)
【専門分野】
イノベーションマネジメント、技術経営、サービスデザイン、サービスサイエンス
【専門分野】
イノベーションマネジメント、技術経営、サービスデザイン、サービスサイエンス
Dr. Yuriko Sawatani is a professor at Tokyo University of Technology. She received her Ph.D. at the University of Tokyo. She joined IBM, software research and development. After working at IBM's R&D strategy, she moved to IBM research as a strategist of personal systems. She was assigned to research strategy at IBM Thomas J. Watson Research Center, and started service research since 2005 by leading On Demand Innovation Services. She was appointed to a fellow at Japan Science and Technology Agency, and established service science research in Japan. She joined Waseda University in 2013, and had lectures at several universities, including Tokyo Institute of Technology. She wrote a book about service science and papers on service research management. She is active at service science communities (INFORMS Service Science, Society for Serviceology, Frontiers in service, Human Side of Service Engineering(HSSE)) and R&D management (Portland International Center for Management of Engineering and Technology (PICMET), The Japan Society for Science Policy and Research Management(JSSPRM)).
Main books: Global Perspectives on Service Science: Japan(Springer), Serviceology for Designing the Future(Springer)
blog: http://yurikos.blogspot.com/
Refereed Articles
- (2024) Choosing from Start-up to Scale-up in Craft Businesses. Japan Venture Business 43
- (2024) New human engagement-first governance approach in craft startups. The Human Side of Service Engineering
- (2022) Knowledge Resources and Design Activities’ Impact on Innovation Types. Journal of Innovation Management 10(2):
- (2020) Emerging Research Themes Integrating Design, Service, and Management Studies. NUCB Insight
- (2020) Research Approaches to Service Innovation: Organizational Perspectives. Advances in the Human Side of Service Engineering
Refereed Proceedings
- (2023). Research on the characteristics of internal entrepreneurial human resources through analysis of decision-making factors in new business projects. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Choosing to Scale Up Your Craft Business from Start-Up to Scale-Up. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Design in entrepreneurship: from a review of design and effectuation theory. The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs .The Japan Academic Society for Ventures and Entrepreneurs. 1. 3. Tokyo
- (2023). Effectual Governance from Start up to Scale up: Craft Beer BrewDog Case. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland
- (2023). When effectuation meets design: a case study with counterfactual analysis. ECSB .ECSB. 1. 3. Porland